Koulutus isännöintialalle Suomessa
Kokkola, Tuomas (2021)
Kokkola, Tuomas
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021091517793
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021091517793
Tiivistelmä
Isännöintialalle on tarjolla usean tyyppistä koulutusta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä koulutustarjontaa selkeyttävä ja kokoava opas LAB-ammattikorkeakoulun tarpeisiin.
Toteutukseksi valittiin toiminnallinen opinnäytetyö. Kyseinen menetelmä sopi parhaiten opinnäytetyön aiheeseen ja toimeksiantajan tarpeisiin. Opinnäytetyössä käydään läpi isännöintialan koulutusta, isännöintialaa, isännöitsijän tehtäviä ja kerrotaan, kuinka opas tehtiin. Lähteinä on käytetty toiminnallista opinnäytetyötä käsittelevää kirjallisuutta, ammatti-isännöinnin kirjallisuutta, koulutustarjoajien vapaasti saatavaa tietoa, ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen vapaasti saatavia tietoja, artikkeleita, uutisia ja kiinteistöalan lehtiä.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi toimeksiantajan tarpeita palveleva opas isännöintialan koulutuksesta. Kerätyt aineistot isännöintialan koulutuksesta olivat hyvin hajanaisia, jonka takia opas venyi suunniteltua pidemmäksi. Tämä kuitenkin todisti oppaan tarpeellisuuden ja siitä koituvat hyödyt. There are many types of education paths available for the property management field. The purpose of this thesis was to make a guide to the needs of LAB University of Applied Sciences that clarifies and summarizes the selection of education paths.
A functional study was chosen for the implementation. This method was the most suitable for the topic of the thesis and the needs of the client. The thesis reviews the education for the property management field, property management in general, the tasks of a property manager and explains how the guide was made. The source material for the study was literature on functional thesis, literature on professional property management, freely available information from education providers, freely available information from universities, articles, news and real estate journals.
The output of the thesis was a guide of education in property management field that serves the needs of the client. The collected material on education in the property management field was very fragmented, which made the guide longer than planned. However, this proved the necessity of the guide and its benefits.
Toteutukseksi valittiin toiminnallinen opinnäytetyö. Kyseinen menetelmä sopi parhaiten opinnäytetyön aiheeseen ja toimeksiantajan tarpeisiin. Opinnäytetyössä käydään läpi isännöintialan koulutusta, isännöintialaa, isännöitsijän tehtäviä ja kerrotaan, kuinka opas tehtiin. Lähteinä on käytetty toiminnallista opinnäytetyötä käsittelevää kirjallisuutta, ammatti-isännöinnin kirjallisuutta, koulutustarjoajien vapaasti saatavaa tietoa, ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen vapaasti saatavia tietoja, artikkeleita, uutisia ja kiinteistöalan lehtiä.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi toimeksiantajan tarpeita palveleva opas isännöintialan koulutuksesta. Kerätyt aineistot isännöintialan koulutuksesta olivat hyvin hajanaisia, jonka takia opas venyi suunniteltua pidemmäksi. Tämä kuitenkin todisti oppaan tarpeellisuuden ja siitä koituvat hyödyt.
A functional study was chosen for the implementation. This method was the most suitable for the topic of the thesis and the needs of the client. The thesis reviews the education for the property management field, property management in general, the tasks of a property manager and explains how the guide was made. The source material for the study was literature on functional thesis, literature on professional property management, freely available information from education providers, freely available information from universities, articles, news and real estate journals.
The output of the thesis was a guide of education in property management field that serves the needs of the client. The collected material on education in the property management field was very fragmented, which made the guide longer than planned. However, this proved the necessity of the guide and its benefits.