Sesonkiohjeistus myymälöille
Hentunen, Henriette (2021)
Hentunen, Henriette
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021091917879
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021091917879
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia, millaisia ongelmia esiintyy vähittäiskaupan sesonkien hallinnassa. Tavoitteena on luoda sesonkiohjeistus kauppaketjun myymälöille. Kehityssuunnitelman ohjeistuksen on tarkoitus olla sellainen, että kaikki kauppaketjun myymälät pystyvät niitä noudattamaan. Tutkimus on rajattu koskemaan sesonkituotteita ja niiden esillepanoa myymälässä.
Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen ensimmäinen osa käsittelee tilaus-toimitus-ketjua, hankintatoimea ja myymälälogistiikkaa. Toisessa osassa paneudutaan ketjutoimintaan avaamalla vähittäiskaupan muodostumista ja ketjun toimintamalleja. Kolmannessa osassa esitellään erilaisia menetelmiä tavara- ja tietovirtojen hallinnointiin. Teorian tavoitteena on antaa pohjaa sille, miksi sesonkien ennakointi, hallinta ja nopea reaktiokyky ovat merkittäviä kaupan liiketoiminnalle.
Teoriaa seuraa tutkimusosuus ja tutkimustulosten esittely. Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvalitatiivinen, eli laadullinen tutkimus, ja se toteutettiin lomakehaastattelulla. Kyselylomakkeet suunnattiin toimeksiantoyrityksen ostolle ja myymäläpäälliköille. Kummallekin taholle muokattiin omat kyselylomakkeet, johtuen työn asettamista erilaisista näkökulmista ja käsittelyistä sesonkituotteisiin. Näin tavoiteltiin molemminpuolista näkemystä siihen, miten ja mitä tietoa kaivataan sesonkituotteiden onnistuneeseen hallintaan.
Tutkimustulosten mukaan sesonkituotteiden hallinnassa koetaan olevan ongelmia. Haasteina on kokonaisuuksien hahmottaminen ja ohjeistusten puute, sekä myymälöiden vaihtelevat tilat ja esillepanomahdollisuudet. Lisäksi kävi ilmi, että tietoa niin aikatauluista kuin joidenkin sesonkituotteiden esillepanoista on olemassa, mutta tieto ei välity eteenpäin.
Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen ensimmäinen osa käsittelee tilaus-toimitus-ketjua, hankintatoimea ja myymälälogistiikkaa. Toisessa osassa paneudutaan ketjutoimintaan avaamalla vähittäiskaupan muodostumista ja ketjun toimintamalleja. Kolmannessa osassa esitellään erilaisia menetelmiä tavara- ja tietovirtojen hallinnointiin. Teorian tavoitteena on antaa pohjaa sille, miksi sesonkien ennakointi, hallinta ja nopea reaktiokyky ovat merkittäviä kaupan liiketoiminnalle.
Teoriaa seuraa tutkimusosuus ja tutkimustulosten esittely. Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvalitatiivinen, eli laadullinen tutkimus, ja se toteutettiin lomakehaastattelulla. Kyselylomakkeet suunnattiin toimeksiantoyrityksen ostolle ja myymäläpäälliköille. Kummallekin taholle muokattiin omat kyselylomakkeet, johtuen työn asettamista erilaisista näkökulmista ja käsittelyistä sesonkituotteisiin. Näin tavoiteltiin molemminpuolista näkemystä siihen, miten ja mitä tietoa kaivataan sesonkituotteiden onnistuneeseen hallintaan.
Tutkimustulosten mukaan sesonkituotteiden hallinnassa koetaan olevan ongelmia. Haasteina on kokonaisuuksien hahmottaminen ja ohjeistusten puute, sekä myymälöiden vaihtelevat tilat ja esillepanomahdollisuudet. Lisäksi kävi ilmi, että tietoa niin aikatauluista kuin joidenkin sesonkituotteiden esillepanoista on olemassa, mutta tieto ei välity eteenpäin.