Case : yksilöllisten palveluiden kehittäminen senioriasiakkaille
Mielikäinen, Enni (2021)
Mielikäinen, Enni
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021092017902
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021092017902
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisia lisäpalveluita senioriasiakkaat toivoisivat toimeksiantajayritykseen. Opinnäytetyössä tarkasteltiin senioreja matkailijoina, heidän matkailutottumuksiaan sekä toimeksiantajayrityksen senioriasiakkaiden ajatuksia heille suunnatuista palveluista sekä niiden kehittämisestä. Opinnäytetyössä otettiin huomioon myös koronaviruspandemia, sekä selvitettiin sen vaikutuksia kotimaanmatkailuun. Työssä selvitettiin lisäksi senioriasiakkaiden tyytyväisyyttä toimeksiantajayrityksen nykyisiin palveluihin kyselytutkimuksen avulla.
Aihe on ajankohtainen väestön ikääntymisen ja ikärakenteen muuttumisen vuoksi, joka näkyy myös matkailualalla. Senioriasiakkaat ovat muita asiakkaita vaativampi asiakassegmentti erikoistarpeidensa vuoksi sekä alati kasvava asiakasryhmä väestön ikääntyessä.
Opinnäytetyö toteutettiin määrällisenä kyselytutkimuksena, ja aineistoa kerättiin jo olemassa olevien julkaisuiden ja kirjallisuuden lisäksi strukturoidun kyselytutkimuksen avulla, jossa vastaajina olivat toimeksiantajayrityksen senioriasiakkaat.
Senioriasiakkaat olivat pääosin tyytyväisiä toimeksiantajayrityksen palveluihin. Erityisesti vastauksista nousi esiin kiinnostus erilaisia ulkoliikuntamahdollisuuksia sekä hyvinvointiin ja rentoutumiseen liittyviä palveluita kohtaan. He toivoivat myös luontoaktiviteettien kehittämistä ja monipuolistamista. Senioriasiakkaita kiinnosti myös yhteisöllisyys ja erilaiset illanviettotavat. Senioriasiakkaat halusivat selkeästi lisää hyvinvointiin ja terveyteen liittyviä palveluita ja aktiviteetteja.
Aihe on ajankohtainen väestön ikääntymisen ja ikärakenteen muuttumisen vuoksi, joka näkyy myös matkailualalla. Senioriasiakkaat ovat muita asiakkaita vaativampi asiakassegmentti erikoistarpeidensa vuoksi sekä alati kasvava asiakasryhmä väestön ikääntyessä.
Opinnäytetyö toteutettiin määrällisenä kyselytutkimuksena, ja aineistoa kerättiin jo olemassa olevien julkaisuiden ja kirjallisuuden lisäksi strukturoidun kyselytutkimuksen avulla, jossa vastaajina olivat toimeksiantajayrityksen senioriasiakkaat.
Senioriasiakkaat olivat pääosin tyytyväisiä toimeksiantajayrityksen palveluihin. Erityisesti vastauksista nousi esiin kiinnostus erilaisia ulkoliikuntamahdollisuuksia sekä hyvinvointiin ja rentoutumiseen liittyviä palveluita kohtaan. He toivoivat myös luontoaktiviteettien kehittämistä ja monipuolistamista. Senioriasiakkaita kiinnosti myös yhteisöllisyys ja erilaiset illanviettotavat. Senioriasiakkaat halusivat selkeästi lisää hyvinvointiin ja terveyteen liittyviä palveluita ja aktiviteetteja.