"Myökin tarvitaan koulusosionomeja"
Hauska, Maija; Pekonen, Nico (2021)
Hauska, Maija
Pekonen, Nico
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021092217975
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021092217975
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli selvittää koulusosionomien työnkuvan tarpeellisuutta Lappeenrannan alueen peruskouluissa. Opinnäytetyössä tuodaan esiin kahden Lappeenrantalaisen peruskoulun henkilökunnan näkemyksiä koulusosionomin työnkuvan tarpeellisuudesta.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin koulussa tehtävää sosiaalityötä ja sitä ohjaavaa lainsäädäntöä, siirtymäprosessiin tarvittavaa tukea sekä sosionomin kompetensseja koulumaailmassa. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin toteuttamalla kaksi Fokus-ryhmähaastattelua, joihin kutsuttiin oppilashuollon jäsenistä kootut moniammatilliset ryhmät. Haastattelut suoritettiin etäyhteyden avulla, paikalla oli yhteensä 11 opetushenkilöstön jäsentä. Haastatteluista kerätty aineisto analysoitiin teemoittelua käyttäen.
Tutkimuksen mukaan koulusosionomin ydintehtävinä nähdään kaveri- ja tunnetaitojen vahvistaminen, kiusaamisen ja syrjäytymisen ennaltaehkäisy sekä ristiriitoihin puuttuminen. Vastausten mukaan varhainen tuki ja yhteisöllisyys tulisi olla vahvasti osana koulusosionomin arkea. Ja jotta koulukohtaiset erot pystyttäisiin huomiomaan mahdollisimman hyvin, tulisi työnkuvan olla melko joustava. Haastateltavat kokivat mahdollisuuden työskennellä koulusosionomin kanssa rikastuttavana ja tarpeellisena. Yksimielisesti voidaan sanoa, että tarvetta koulusosionomeille on. The purpose of our thesis was to clarify the job description of a Bachelor of Social Services in schools in the Lappeenranta area. Thesis brings out views of staff members from two schools in Lappeenranta in regards of the necessity of a Bachelor of Social Services job description.
In the theoretical part of the thesis dealt with social work at school and the legislation governing it, support for the transition process, as well as school counsellor competencies in the school world. Thesis was carried out with two focus-group interviews, in which were invitees are groups of multi professionals composed from student care members. Interviews were conducted using a Teams connection. 11 Educational staff members were present at the interviews. The material collected from the interviews was analyzed thematically.
According to this qualitative study a school counsellor’s core duties are seen as, improving friendship- and emotional skills, early intervention of bullying and exclusion and addressing conflicts. According to the answers early support and communality should be strongly part of the everyday life of school counsellors. And to take school-specific differences into account as far as possible the job description should be quite flexible. The interviewees felt the opportunity to work with a school counsellor enriching and necessary. It can be said unanimously that there is a need for a school counsellor.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin koulussa tehtävää sosiaalityötä ja sitä ohjaavaa lainsäädäntöä, siirtymäprosessiin tarvittavaa tukea sekä sosionomin kompetensseja koulumaailmassa. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin toteuttamalla kaksi Fokus-ryhmähaastattelua, joihin kutsuttiin oppilashuollon jäsenistä kootut moniammatilliset ryhmät. Haastattelut suoritettiin etäyhteyden avulla, paikalla oli yhteensä 11 opetushenkilöstön jäsentä. Haastatteluista kerätty aineisto analysoitiin teemoittelua käyttäen.
Tutkimuksen mukaan koulusosionomin ydintehtävinä nähdään kaveri- ja tunnetaitojen vahvistaminen, kiusaamisen ja syrjäytymisen ennaltaehkäisy sekä ristiriitoihin puuttuminen. Vastausten mukaan varhainen tuki ja yhteisöllisyys tulisi olla vahvasti osana koulusosionomin arkea. Ja jotta koulukohtaiset erot pystyttäisiin huomiomaan mahdollisimman hyvin, tulisi työnkuvan olla melko joustava. Haastateltavat kokivat mahdollisuuden työskennellä koulusosionomin kanssa rikastuttavana ja tarpeellisena. Yksimielisesti voidaan sanoa, että tarvetta koulusosionomeille on.
In the theoretical part of the thesis dealt with social work at school and the legislation governing it, support for the transition process, as well as school counsellor competencies in the school world. Thesis was carried out with two focus-group interviews, in which were invitees are groups of multi professionals composed from student care members. Interviews were conducted using a Teams connection. 11 Educational staff members were present at the interviews. The material collected from the interviews was analyzed thematically.
According to this qualitative study a school counsellor’s core duties are seen as, improving friendship- and emotional skills, early intervention of bullying and exclusion and addressing conflicts. According to the answers early support and communality should be strongly part of the everyday life of school counsellors. And to take school-specific differences into account as far as possible the job description should be quite flexible. The interviewees felt the opportunity to work with a school counsellor enriching and necessary. It can be said unanimously that there is a need for a school counsellor.