Huoltajien kokemuksia osallisuuden ja kasvatusyhteistyön toteutumisesta varhaiskasvatuksessa
Puolakka-Nihtilä, Piiti (2021)
Puolakka-Nihtilä, Piiti
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090217401
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090217401
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, kokevatko huoltajat olevansa osallisia lastensa varhaiskasvatuksessa, tulevatko he kohdatuksi arjessa ja miten kasvatusyhteistyö toimii. Tavoitteena oli kerätä kyselytutkimuksen avulla huoltajilta tietoa ja kokemuksia, joiden avulla heidän osallisuuttaan voidaan vahvistaa ja kasvatusyhteistyötä kehittää varhaiskasvatuksessa. Tutkimus toteutettiin kahdessa päiväkodissa Heinolassa sähköisen kyselylomakkeen avulla. Tutkimus oli laadullinen.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että erityisesti 0–2-vuotiaiden lasten huoltajien osallisuuttaa tulee tulevaisuudessa vahvistaa ja kasvatusyhteistyötä kehittää. Myös pedagogista dokumentointia tulee edelleen kehittää digi- ja viestintävälineitä hyödyntäen. Tutkimuksesta kävi myös ilmi, että kasvatusyhteistyö ei toimi silloin, kun lapsilla havaitaan tuen tarpeita ja tästä asiasta tarvitaan jatkotutkimusta. Huoltajien vastauksista kävi myös ilmi, että tietoa tunnekasvatuksesta toivotaan enemmän.
Tuloksia voidaan hyödyntää varhaiskasvatuksen kehittämisessä tutkimukseen osallistuneissa päiväkodeissa, mutta hyödyntää myös laajemmin.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että erityisesti 0–2-vuotiaiden lasten huoltajien osallisuuttaa tulee tulevaisuudessa vahvistaa ja kasvatusyhteistyötä kehittää. Myös pedagogista dokumentointia tulee edelleen kehittää digi- ja viestintävälineitä hyödyntäen. Tutkimuksesta kävi myös ilmi, että kasvatusyhteistyö ei toimi silloin, kun lapsilla havaitaan tuen tarpeita ja tästä asiasta tarvitaan jatkotutkimusta. Huoltajien vastauksista kävi myös ilmi, että tietoa tunnekasvatuksesta toivotaan enemmän.
Tuloksia voidaan hyödyntää varhaiskasvatuksen kehittämisessä tutkimukseen osallistuneissa päiväkodeissa, mutta hyödyntää myös laajemmin.