Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Liikuntasovelluksen käyttö esi- ja alkuopetuksessa : opettajien ja kasvattajien kokemuksia kaupunkihaastereiteistä

Kananen, Sonja; Saukoniemi, Pirjo (2021)

Avaa tiedosto
Liikuntasovelluksen käyttö esi- ja alkuopetuksessa- Kananen&Saukoniemi.pdf (1.606Mt)
Lataukset: 


Kananen, Sonja
Saukoniemi, Pirjo
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021092618070
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Geego-sovelluksen kaupunkihaastereittejä soveltumaan osaksi esi- ja alkuopetuksen liikuntakasvatusta. Tavoitteena oli kerätä kokemuksia esi- ja alkuopetuksen opettajilta ja kasvattajilta kaupunkihaastereittien käytöstä ja sovelluksen toimivuudesta kouluympäristössä. Opinnäytetyö toteutettiin soveltavana tutkimuksena Geego Kids Oy:lle.

Opinnäytetyö toteutettiin laadullisella menetelmällä, jonka aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Aineistoa kerättiin viidellä yksilöhaastattelulla Microsoft Teams:lla ja aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tulosten perusteella esitettiin Geego Kids Oy:lle kehittämisehdotuksia kaupunkihaastereittien kehittämiseen.

Tutkimustulokset osoittavat, että teknologia on nykyaikaa myös koulumaailmassa. Pelilliset elementit toimivat hyvin opetuksessa ja motivoivat oppilaita uudella tavalla. Teknologia tukee perinteisiä opetusmenetelmiä ja on hyvä lisä opetuksessa. Oppimisympäristöt myös laajenevat teknologian avulla. Liikuntasovelluksilla voidaan motivoida oppilaita ja lisätä koulupäivän aikaista fyysistä aktiivisuutta. Kun opetukseen yhdistetään teknologiaa, laitteiden ja yhteyksien täytyy toimia moitteetta, jotta käyttö ison oppilasryhmän kanssa olisi sujuvaa.

Kaupunkihaastereittien kehittämisehdotukset kohdistuvat sovelluksen tekniseen toimivuuteen, tehtävien sisältöihin sekä koulumaailmaan kohdennettuihin ehdotuksiin. Oppiaineiden eheyttäminen ja eri luokka-asteille kohdennetut tehtävät sekä reitin pituus nousivat tärkeimmiksi kohteiksi koulumaailmaan sovellettaessa. Suorituspaikkojen sekä tehtävien tulee olla isollekin ryhmälle soveltuvia. Liikuntasovelluksen käyttö luonnossa edellyttää toimivia mobiilidatayhteyksiä sekä laitteita.

Sovelluksen yhteiskehittäminen yhdessä oppilaitosten kanssa ja tarkemman käyttökokemuksen kerääminen toisi Geego Kids Oy:lle lisää tietoa yrityksen kehittämistyöhön. Jatkotutkimuskohteeksi suositellaan myös digitaalisten liikuntasovellusten käytön tutkimista esi- ja alkuopetusikäisten fyysisen kokonaisaktiivisuuden lisääjinä sekä liikuntasovellusten merkitystä motivaatioon.
 
The purpose of this thesis was to improve Geego application´s city challenge routes to be more suitable for preschool and primary school´s physical education. The goal was to collect experiences from preschool and primary school teachers and educators using city challenge routes in their lessons. This applied research was done for Geego Kids Oy.

Qualitative methods were used in this thesis. Research material was collected with focused interviews from five interviewees. Interviews were conducted via Microsoft Teams and were analyzed with inductive content analysis. Based on the results, improvement suggestions were proposed for Geego Kids Oy.

Results of this study show that technology is well-suited for school environment. Game-based elements works well in education and can provide a new kind of motivation for pupils. Technology supports the traditional teaching methods and provides new learning environment. Exercise applications can increase motivation and physical activity among pupils. When working with a large group of pupils, technology and the devices must work well to be used effectively.

Improvement suggestions for the city challenge routes were technical functionality of the application, the content of the tasks and suggestions considering school environment. The integration of subjects and the tasks as-signed to the different grade levels became the most important targets when applied to the school world. The length of the route should be suited to the length of the school lesson and there should be enough space to exercise. School must provide mobile connection for teachers´ devices for them to work outside the school.

Co-development and collecting more spesific user experience could bring more ideas for application improvement work for Geego Kids Oy. More studies should be done considering how exercise applications increase motivation and physical activity among preschool and primary school aged pupils.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste