Asiakastieto organisaation tueksi ja asiakassuhteiden kehittämiseen : case: Lahden Pelicans Oy
Nurminen, Iitu (2021)
Nurminen, Iitu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021093018183
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021093018183
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee asiakassuhteiden kehittämistä organisaation tueksi ja on tehty jääkiekko organisaatio Lahden Pelicans Oy:n toimeksiannosta. Tavoitteena oli kerätä mahdollisimman paljon asiakasdataa Pelicansin olemassa olevista asiakkaista, jotta yritys voisi kehittää omaa toimintaansa, ja lopputuloksena olisi onnistuneita ja pitkäkestoisia asiakassuhteita.
Teoria osuus käsittelee asiakkuuksien hallintaa, ja siihen sisältyviä prosesseja. Teorian soveltaminen tutkimuksesta saatuun dataan edesauttaa yritystä saavuttamaan tavoitteitaan kuluttaja asiakkaidensa suhteen. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella, joka lähetettiin asiakkaille markkinointisähköpostina, 4004:stä asiakkaasta 566 vastasi kyselyyn. Kyselyn tuloksilla Pelicans nyt voi hahmottaa minkälaisista ihmisistä heidän asiakaskuntansa koostuu, mitä ovat heidän mielenkiinnon kohteensa ja miten he elävät.
Tutkimuksen perusteella jatkotutkimus ehdotuksena Pelicansille on kuluttaja asiakkaiden syvempi tarkasteleminen, josta mahdollisesti syntyisi uutta perspektiiviä asiakaskuntaa kohtaan ja uusia mahdollisuuksia yrityksen kehittämiseen.
Teoria osuus käsittelee asiakkuuksien hallintaa, ja siihen sisältyviä prosesseja. Teorian soveltaminen tutkimuksesta saatuun dataan edesauttaa yritystä saavuttamaan tavoitteitaan kuluttaja asiakkaidensa suhteen. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella, joka lähetettiin asiakkaille markkinointisähköpostina, 4004:stä asiakkaasta 566 vastasi kyselyyn. Kyselyn tuloksilla Pelicans nyt voi hahmottaa minkälaisista ihmisistä heidän asiakaskuntansa koostuu, mitä ovat heidän mielenkiinnon kohteensa ja miten he elävät.
Tutkimuksen perusteella jatkotutkimus ehdotuksena Pelicansille on kuluttaja asiakkaiden syvempi tarkasteleminen, josta mahdollisesti syntyisi uutta perspektiiviä asiakaskuntaa kohtaan ja uusia mahdollisuuksia yrityksen kehittämiseen.