KANNATTAVUUDEN PARANTAMINEN HANKINNAN KEINOIN, CASE: EMPOWER OY, HIETASEN HUOLTOKESKUS
Siren, Mari (2012)
Siren, Mari
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112917369
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112917369
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin Empower Oy:n n Kotkan Hietasessa sijaitsevalle huoltokeskukselle. Opinnäytetyön tekijä työskentelee ostajana Empower Oy:ssä. Opinnäytetyössä tarkastellaan hankintatoimen mahdollisuuksia parantaa yrityksen kannattavuutta. Näkökulmiksi valittiin toiminnan laadun parantaminen, kustannustehokkuuden lisääminen ja käyttöpääoman hallinta.
Toiminnan laadun parantamista tutkittiin toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönoton tuomien prosessimuutosten kautta. Kustannustehokkuuden parantamista tutkittiin työn tuottavuuden ja tehokkuuden parantamisen kautta. Kustannustietoisuus ostotarjousten vertailussa oli myös tutkimuskohteena. Käyttöpääoman hallinnan tutkimuksessa selvitettiin varastoinnin ja maksuehtojen vaikutusta käyttöpääoman kertymiseen ja keinoja pääoman kertymisen vähentämiseen. Tutkimusta tehtiin kirjallisuuslähteiden ja osallistuvan havainnoinnin avulla.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi vuokaavio huoltokeskuksen hankintaprosessista. Toimintatapojen kehittäminen, tarjousten kokonaiskustannusten vertaaminen, toimitusten oikea ajoitus ja sopiva maksuehto olivat ne keinot kannattavuuden parantamiseen, jotka tutkimuksella löydettiin. Hankintatoimi voi oikeilla valinnoilla vaikuttaa merkittävästi yrityksen kustannuksiin ja sitä kautta kannattavuuteen.
Toiminnan laadun parantamista tutkittiin toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönoton tuomien prosessimuutosten kautta. Kustannustehokkuuden parantamista tutkittiin työn tuottavuuden ja tehokkuuden parantamisen kautta. Kustannustietoisuus ostotarjousten vertailussa oli myös tutkimuskohteena. Käyttöpääoman hallinnan tutkimuksessa selvitettiin varastoinnin ja maksuehtojen vaikutusta käyttöpääoman kertymiseen ja keinoja pääoman kertymisen vähentämiseen. Tutkimusta tehtiin kirjallisuuslähteiden ja osallistuvan havainnoinnin avulla.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi vuokaavio huoltokeskuksen hankintaprosessista. Toimintatapojen kehittäminen, tarjousten kokonaiskustannusten vertaaminen, toimitusten oikea ajoitus ja sopiva maksuehto olivat ne keinot kannattavuuden parantamiseen, jotka tutkimuksella löydettiin. Hankintatoimi voi oikeilla valinnoilla vaikuttaa merkittävästi yrityksen kustannuksiin ja sitä kautta kannattavuuteen.