Case-harjoitustehtävä -opetusmateriaali, teemana: Vastasyntyneiden kotikäynti
Grensson, Nelli Natalia (2021)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Grensson, Nelli Natalia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021100118229
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021100118229
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Laurea-ammattikorkeakoulun terveydenhoitajaopiskelijoille ja -opettajille opetusmateriaalia vastasyntyneen kotikäynnistä äitiysneuvolassa. Tavoitteena oli kehittää vastasyntyneen kotikäyntiin liittyviä Case-harjoituksia yhteiskehittämisen menetelmällä yhdessä terveydenhoitajatyön opettajien ja terveydenhoitajaopiskelijoiden kanssa. Lisäksi tavoitteena oli lisätä opiskelijoiden tietämystä vastasyntyneen kotikäynnistä äitiysneuvolassa.
Opinnäytetyö on tehty yhteiskehittämismenetelmällä yhdessä Laurea-ammattikorkeakoulun terveydenhoitajatyön opettajien ja terveydenhoitajaopiskelijan kanssa. Opettajat olivat opetusmateriaalin tilaajia, kehittäjiä ja arvioijia. Opiskelija osallistui Case-harjoitustehtävän kehittämiseen sekä koko työn arviointiin. Teoreettisessa osuudessa kuvataan Laurean terveydenhoitajakoulutusta, korkeakouluopetukseen soveltuvia pedagogisia menetelmiä, terveydenhoitajan toteuttamaa kotikäyntiä perheessä sekä terveydenhoitajalta vaadittavaa osaamista kotikäynnillä.
Opinnäytetyössä tuotettiin kolmiosainen Case-harjoitustehtävä. Tehtävä kehitettiin työpajoissa, jotka järjestettiin Teamsin välityksellä etänä. Työpajoihin osallistui kaksi terveydenhoitajatyön opettajaa, yksi terveydenhoitajaopiskelija ja opinnäytetyön tekijä. Työpajat toteutettiin lähettämällä osallistujille sähköpostissa tiedote osallistumisesta yhteiskehittämisprojektiin. Työpajan kesto oli n 1,5 tuntia. Työpajan jälkeen osallistujille lähetettiin linkki Padlettiin, jossa oli kysymykset työpajan arviointia varten. Kun Case-harjoitustehtävät olivat valmiita, osallistujille lähetettiin sähköpostissa arviointikysymykset ja saatekirje sekä liitteenä valmis työ.
Opinnäytetyössä kuvataan yhteiskehittämisen prosessi sekä arviointitulokset. Kaikki osallistujat arvioivat opinnäytetyön kehittämisprosessia sekä valmiit Case-harjoitustehtävät. Case-harjoitustehtävien kehittämisen jälkeen valmista tuotosta ei ehditty testaamaan käytännössä. Tämä antaa opettajille mahdollisuuden tarvittaessa muokata opetusmateriaalia. Opinnäytetyössä tarkoituksena oli ottaa projektiin mukaan 4–6 opiskelijaa. Lähetettyyn kutsuun vastasi kuitenkin vain yksi opiskelija. Tämä oli kuitenkin riittävä opinnäytetyön jatkamiseen ja Case-harjoitustehtävän kehittämiseen. Lopputulokseen oltiin tyytyväisiä ja saatiin hyvää ja positiivista palautetta kaikilta osallistujilta.
Opinnäytetyö on tehty yhteiskehittämismenetelmällä yhdessä Laurea-ammattikorkeakoulun terveydenhoitajatyön opettajien ja terveydenhoitajaopiskelijan kanssa. Opettajat olivat opetusmateriaalin tilaajia, kehittäjiä ja arvioijia. Opiskelija osallistui Case-harjoitustehtävän kehittämiseen sekä koko työn arviointiin. Teoreettisessa osuudessa kuvataan Laurean terveydenhoitajakoulutusta, korkeakouluopetukseen soveltuvia pedagogisia menetelmiä, terveydenhoitajan toteuttamaa kotikäyntiä perheessä sekä terveydenhoitajalta vaadittavaa osaamista kotikäynnillä.
Opinnäytetyössä tuotettiin kolmiosainen Case-harjoitustehtävä. Tehtävä kehitettiin työpajoissa, jotka järjestettiin Teamsin välityksellä etänä. Työpajoihin osallistui kaksi terveydenhoitajatyön opettajaa, yksi terveydenhoitajaopiskelija ja opinnäytetyön tekijä. Työpajat toteutettiin lähettämällä osallistujille sähköpostissa tiedote osallistumisesta yhteiskehittämisprojektiin. Työpajan kesto oli n 1,5 tuntia. Työpajan jälkeen osallistujille lähetettiin linkki Padlettiin, jossa oli kysymykset työpajan arviointia varten. Kun Case-harjoitustehtävät olivat valmiita, osallistujille lähetettiin sähköpostissa arviointikysymykset ja saatekirje sekä liitteenä valmis työ.
Opinnäytetyössä kuvataan yhteiskehittämisen prosessi sekä arviointitulokset. Kaikki osallistujat arvioivat opinnäytetyön kehittämisprosessia sekä valmiit Case-harjoitustehtävät. Case-harjoitustehtävien kehittämisen jälkeen valmista tuotosta ei ehditty testaamaan käytännössä. Tämä antaa opettajille mahdollisuuden tarvittaessa muokata opetusmateriaalia. Opinnäytetyössä tarkoituksena oli ottaa projektiin mukaan 4–6 opiskelijaa. Lähetettyyn kutsuun vastasi kuitenkin vain yksi opiskelija. Tämä oli kuitenkin riittävä opinnäytetyön jatkamiseen ja Case-harjoitustehtävän kehittämiseen. Lopputulokseen oltiin tyytyväisiä ja saatiin hyvää ja positiivista palautetta kaikilta osallistujilta.