Pakkokeinot lentoliikenteessä
Kosonen, Mika (2021)
Kosonen, Mika
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021101318588
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021101318588
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää täsmällisesti voimassa olevien oikeussääntöjen sisältöä liittyen ilmailulakiin perustuviin pakkokeinoihin ja siihen liittyvään voimankäyttöön. Häiriökäyttäytyminen lennoilla on lisääntynyt viime vuosina voimakkaasti. Ilma-aluksen päälliköllä on ylin käskyvalta turvallisuuteen ja järjestyksenpitoon liittyvissä asioissa. Ilmailulailla tai sen nojalla annetuilla säännöksillä ei kuitenkaan ole määrätty ilma-aluksen miehistölle sallituista voimankäyttövälineistä eikä ilma-aluksen miehistölle edellytetä voimankäytön koulutusta. Ilma-aluksen päälliköllä ja miehistön jäsenillä on kuitenkin lakiin perustuva oikeus pakkokeinoilla puuttua perusoikeuksiin. Opinnäytetyön tehtävä oli tuottaa ilma-aluksen miehistöinä kaupallisessa lentoliikenteessä työskenteleville henkilöille täsmällistä tietoa heidän oikeuksista ja velvollisuuksista pakkokeinojen käyttöön liittyen.
Opinnäytetyö toteutettiin lainopillisena tutkimuksena. Työssä on oikeuslähteitä tulkitsemalla selvitetty ilma-aluksen päällikön ja miehistön asemaa julkisen vallan ja merkittävän julkisen vallan käyttäjänä suhteessa matkustajaan. Tulosten perusteella voidaan todeta, että ilmailulaki ei sääntele pakkokeinoja tai voimankäyttöä erityisen yksityiskohtaisesti. Kuitenkin pakkokeinoihin ja voimankäyttöön oikeutettujen viranomaisten tai yksityisten toimijoiden osalta sääntely ja muun muassa koulutusvaatimukset ovat osin hyvinkin yksityiskohtaisia. Tulosten perusteella lainsäädännössä on lisäksi puutteita muun muassa poliisin virka-avusta ilma-aluksen päällikölle.
Opinnäytetyö toteutettiin lainopillisena tutkimuksena. Työssä on oikeuslähteitä tulkitsemalla selvitetty ilma-aluksen päällikön ja miehistön asemaa julkisen vallan ja merkittävän julkisen vallan käyttäjänä suhteessa matkustajaan. Tulosten perusteella voidaan todeta, että ilmailulaki ei sääntele pakkokeinoja tai voimankäyttöä erityisen yksityiskohtaisesti. Kuitenkin pakkokeinoihin ja voimankäyttöön oikeutettujen viranomaisten tai yksityisten toimijoiden osalta sääntely ja muun muassa koulutusvaatimukset ovat osin hyvinkin yksityiskohtaisia. Tulosten perusteella lainsäädännössä on lisäksi puutteita muun muassa poliisin virka-avusta ilma-aluksen päällikölle.