Vastuullisuuden ja elämysten merkitys potentiaalisten asiakkaiden ostopäätökseen
Anjala, Satu (2021)
Anjala, Satu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021101618725
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021101618725
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin suomalaiselle matkailualan yritykselle Ekomatkaajille, joka tarjoaa vapaaehtoismatkoja ulkomailla sekä ekologisia majoitusvaihtoehtoja Suomessa. Työn tarkoituksena oli tutkia potentiaalisten asiakkaiden kiinnostusta vapaaehtoismatkailua kohtaan vastuullisuuden ja elämyksellisyyden näkökulmasta. Työn tavoitteena oli tuottaa toimeksiantajalle tietoa potentiaalisten asiakkaiden kiinnostuksesta sekä tuottaa kehittämisideoita yrityksen verkkosivujen päivittämisen tueksi. Opinnäytetyön tietoperusta muodostui käsitteistä vastuullinen matkailu, vapaaehtoismatkailu, elämyksellisyys matkailussa sekä matkustusmotiivit ja ostopäätös.
Opinnäytetyö toteutettiin määrällisenä tutkimuksena, jossa käytettiin tutkimusmenetelmänä kyselyä. Kyselyn avulla tutkittiin vastuullisuuden ja elämyksellisyyden merkitystä matkustaessa ja millaista tietoa vastaajat etsivät matkatoimiston verkkosivuilta sekä miksi he varaisivat matkan Ekomatkaajien kautta. Toisena tutkimusmenetelmänä vertailtiin vastaavanlaista toimintaa tarjoavien yritysten verkkosivujen sisältöä vastuullisuuden, elämyksellisyyden ja muiden huomioiden näkökulmasta.
Kyselyn tuloksissa korostui vastuullisuuden tärkeys. Vastaajille tärkeää oli erityisesti paikallisten tuotteiden ja palveluiden käyttäminen sekä ekologisuus. Elämyksellisyyden elementeistä vastaajille tärkeintä oli uuden oppiminen sekä unohtumattomien kokemusten saaminen. Yritysten verkkosivuja vertailtaessa tärkeimmät havainnot olivat uuden oppiminen, usein kysytyt kysymykset vapaaehtoismatkoihin liittyen sekä vaatimukset vapaaehtoismatkoille osallistumiseksi. Vertailusta löytyneiden havaintojen sekä kyselyn tulosten perusteella toimeksiantajalle ehdotettiin kehittämisideoiksi muun muassa uuden oppimisen korostamista verkkosivujen teksteissä sekä yleistä tietopakettia vapaaehtoismatkoihin liittyen.
Opinnäytetyö toteutettiin määrällisenä tutkimuksena, jossa käytettiin tutkimusmenetelmänä kyselyä. Kyselyn avulla tutkittiin vastuullisuuden ja elämyksellisyyden merkitystä matkustaessa ja millaista tietoa vastaajat etsivät matkatoimiston verkkosivuilta sekä miksi he varaisivat matkan Ekomatkaajien kautta. Toisena tutkimusmenetelmänä vertailtiin vastaavanlaista toimintaa tarjoavien yritysten verkkosivujen sisältöä vastuullisuuden, elämyksellisyyden ja muiden huomioiden näkökulmasta.
Kyselyn tuloksissa korostui vastuullisuuden tärkeys. Vastaajille tärkeää oli erityisesti paikallisten tuotteiden ja palveluiden käyttäminen sekä ekologisuus. Elämyksellisyyden elementeistä vastaajille tärkeintä oli uuden oppiminen sekä unohtumattomien kokemusten saaminen. Yritysten verkkosivuja vertailtaessa tärkeimmät havainnot olivat uuden oppiminen, usein kysytyt kysymykset vapaaehtoismatkoihin liittyen sekä vaatimukset vapaaehtoismatkoille osallistumiseksi. Vertailusta löytyneiden havaintojen sekä kyselyn tulosten perusteella toimeksiantajalle ehdotettiin kehittämisideoiksi muun muassa uuden oppimisen korostamista verkkosivujen teksteissä sekä yleistä tietopakettia vapaaehtoismatkoihin liittyen.