Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Inkluusion mahdollisuudet ja kehittämiskohteet varhaiskasvatuksessa : varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä inkluusion toteuttamisesta

Kirjavainen, Roosa (2021)

 
Avaa tiedosto
Opinnäytetyö Roosa Kirjavainen 2021 .pdf (396.2Kt)
Lataukset: 


Kirjavainen, Roosa
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021101618730
Tiivistelmä
Varhaiskasvatusta ohjaavat asiakirjat edellyttävät varhaiskasvattajia toimimaan inklusiivisten tavoitteiden mukaan jokaisen lapsen osallisuuden ja yksilöllisen huomioinnin kehittämiseksi. Inklusiivisen varhaiskasvatuksen tavoitteena on järjestää tukitoimet lapsen omassa ryhmässä tämän lähipäiväkodissa, jolloin myös eriyttämisen tarve vähenee. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa inkluusion toteuttamisen kehittämismahdollisuuksia varhaiskasvatuksessa. Tavoitteena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä inkluusion toteuttamisesta. Opinnäytetyön työelämäkumppanina toimi varhaiskasvatuksen yksikkö, johon kuului kaksi päiväkotia. Tutkielman kohteena oli kohdepäiväkotien varhaiskasvatuksen opettajat. Laadullisen tutkielman aineistoa kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, jossa vastattiin avoimiin kysymyksiin. Aineiston analysointi toteutettiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Tulosten mukaan tutkielmaan osallistuneet varhaiskasvatuksen opettajat suhtautuivat myönteisesti inkluusioon ja sen toteuttamiseen.

Tulosten mukaan inkluusion tuomat mahdollisuudet varhaiskasvatukseen liittyivät lasten tasavertaisuuden lisäämiseen ja monialaiseen yhteistyöhön. Inkluusion toteuttamisen edellytyksenä pidettiin inklusiivista toimintakulttuuria sekä riittävää ja osaavaa henkilökuntaa. Inkluusion tuomat haasteet varhaiskasvatukseen koettiin liittyvän rakenteellisiin resursseihin liittyviin ratkaisuihin. Tutkielmaan osallistuneiden varhaiskasvatuksen opettajien mielestä olisi myös tarpeellista lisätä täydennyskoulutusta koskien inkluusiota ja tuen toteuttamista. Tutkimustuloksia hyödyntämällä varhaiskasvatukseen liittyviä rakenteita on mahdollista kehittää sellaisiksi, että ne tukisivat laadukasta varhaiskasvatusta inkluusion tavoitteiden mukaisesti. Jatkotutkimusidea opinnäytetyölle on arvioida inkluusion tavoitteiden toteutumista alle kouluikäisten näkökulmasta. Inklusiivisen varhaiskasvatuksen laadun arviointia on syytä tutkia myös jatkossa, sillä varhaiskasvatusta toteutetaan lasten ehdoilla ja erilaisia tuentarpeita on myös tulevaisuuden varhaiskasvatuksessa
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste