Tulevaisuuden asiakkaan palvelutoiveet energiayhtiöltä
Poutala, Mira (2021)
Poutala, Mira
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021101818740
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021101818740
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee tulevaisuuden asiakkaan palvelutoiveita energiayhtiöltä. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda positiivista vaikutusta organisaation palveluiden kehittämiseen. Työ tehtiin Nivos Oy:n toimeksiantona. Nivos Oy halusi kehittää asiakkaidensa palvelua paremmaksi, oikea-aikaiseksi ja kohdistetummaksi.
Tutkimusongelmana tässä opinnäytetyössä on selvittää, mitä tulevaisuuden asiakas haluaa ja miten energiayhtiön tulee ottaa se huomioon. Tutkimuksessa on tarkoitus saada selkeä käsitys siitä, miten ja mitä kuluttajat ostavat ja millä perustein.
Opinnäytetyön teoreettisessa osiossa tarkasteltiin asiakasymmärrystä, asiakaskokemusta, kuluttajan ostokäyttäytymistä ja segmentointia. Opinnäytetyön tutkimusosiossa keskityttiin selvittämään kvantitatiivisella eli määrällisellä tutkimuksella tulevaisuuden asiakkaan palvelutoiveita energiayhtiöltä. Kysely toteutettiin verkkokyselynä, joka toimitettiin satunnaisotannalla Nivos Oy:n 559 asiakkaalle.
Tutkimustuloksien mukaan voidaan todeta, että kuluttajille tärkeää on sähköyhtiön luotettavuus ja sähköenergian hinta. Kuluttajat haluavat myös sujuvaa asiakaspalvelua ja nopeaa reagointia. Suurin osa kuluttajista suosii asiointikanavana puhelinpalvelua tai sähköpostia. Nivos Oy on onnistunut sitouttamaan asiakkaitaan luotettavuudella ja tasalaatuisella palvelulla.
Tutkimusongelmana tässä opinnäytetyössä on selvittää, mitä tulevaisuuden asiakas haluaa ja miten energiayhtiön tulee ottaa se huomioon. Tutkimuksessa on tarkoitus saada selkeä käsitys siitä, miten ja mitä kuluttajat ostavat ja millä perustein.
Opinnäytetyön teoreettisessa osiossa tarkasteltiin asiakasymmärrystä, asiakaskokemusta, kuluttajan ostokäyttäytymistä ja segmentointia. Opinnäytetyön tutkimusosiossa keskityttiin selvittämään kvantitatiivisella eli määrällisellä tutkimuksella tulevaisuuden asiakkaan palvelutoiveita energiayhtiöltä. Kysely toteutettiin verkkokyselynä, joka toimitettiin satunnaisotannalla Nivos Oy:n 559 asiakkaalle.
Tutkimustuloksien mukaan voidaan todeta, että kuluttajille tärkeää on sähköyhtiön luotettavuus ja sähköenergian hinta. Kuluttajat haluavat myös sujuvaa asiakaspalvelua ja nopeaa reagointia. Suurin osa kuluttajista suosii asiointikanavana puhelinpalvelua tai sähköpostia. Nivos Oy on onnistunut sitouttamaan asiakkaitaan luotettavuudella ja tasalaatuisella palvelulla.
