Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Helsingin Kahvipaahtimon verkkokaupan käytettävyyden kehittäminen

Kuusimäki, John (2021)

 
Avaa tiedosto
Kuusimäki_John.pdf (2.225Mt)
Lataukset: 


Kuusimäki, John
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021102018791
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tunnistaa Helsingin Kahvipaahtimon verkkokaupan käytettävyysongelmia, jotta asiakaskokemus olisi mahdollisimman hyvä ja asiointi verkkokaupassa olisi helppoa. Käytettävyyttä tutkittiin eri menetelmin. Käytettävyysongelmia tutkittiin arvioimalla sivustoa sekä haastattelemalla ja havainnoimalla testikäyttäjiä. Käytettävyysarvioinnissa havaittujen ongelmien parannusehdotuksissa pyrittiin lisäksi huomioimaan yrityksen liiketoimintaideologia.

Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin tutkimusmenetelmien lisäksi verkkosivustonanalytiikka, verkkokaupan suunnittelussa sekä kehittämisessä huomioitavaa teoriaa, heuristista käytettävyysarviointia ja käytettävyystestausta. Lisäksi käytetyt tutkimusmenetelmät esiteltiin.

Tämän opinnäytetyön käytettävyystutkimus oli kaksiosainen. Ensimmäisessä osiossa käytettiin heuristista arviointimenetelmää, jonka avulla käyttöliittymää analysointiin yhden asiantuntijan toimesta. Toisessa osiossa käytettiin käytettävyystestausta, jossa hyödynnettiin ensimmäisen menetelmän tuloksia laadittaessa testaustehtäviä. Testaustehtävien suorittamisen yhteydessä käytettiin haastattelu- ja havainnointimenetelmiä käytettävyysongelmien havaitsemiseksi. Testitehtäviä oli yhteensä 15 kpl ja testaajia oli viisi sekä yksi pilottitestaaja.

Opinnäytetyön havainnoista ja tuloksista raportoitiin kattavasti opinnäytetyön tilaajalle. Keskeisimmät havainnot käytettävyysongelmista ovat esitettynä opinnäytetyössä. Sivustolla ei havaittu merkittäviä käyttöä estäviä käytettävyysongelmia. Havaitut käytettävyysongelmat ovat luonteeltaan sellaisia, jotka saattavat turhauttaa käyttäjää. Testikäyttäjät pitivät kokonaisvaltaisesti sivustoa tyylikkäänä ja intuitiivisena. Opinnäytetyön tuloksia on hyödynnetty Helsingin Kahvipaahtimon verkkosivuston kehittämisessä.
 
The aim of this Bachelor´s thesis was to identify the usability problems of Helsingin Kahvipaahtimo´s online store, so that the customer experience would be as good as possible and transactions in the online store would be easy. Usability was studied by different methods. Usability issues were investigated by evaluating the site and interviewing and observing test users. Suggestions for improving the problems identified in the usability assessment also sought to take in account the company's business ideology.

In addition to research methods, the theoretical part of the thesis dealt with website analytics, the design and development of e-commerce, heuristic usability evaluation and usability testing. In addition, the research methods used in the thesis were presented.

The usability study of this thesis was done in two sections. The first section used a heuristic evaluation method that allows that was done by a single expert. The second section was done by usability testing, which utilized the results of the first method in developing test tasks. In connection with the performance of the test tasks, interview and observation methods were used to detect usability problems. There was a total of 15 test tasks and there were five testers and one pilot tester.

The findings and results of the thesis were comprehensively reported to the thesis client. The most important observations about usability problems are presented in the thesis. No significant usability issues that prevent the use of the website were identified. All the usability issues observed are of a nature that may frustrate the user. Overall, the test users found the site stylish and intuitive. The results of the thesis have been utilized in the development of the Helsinki Coffee Roastery website.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste