Itsetuntoa vahvistamassa: vaativan erityisen tuen parissa olevien nuorten itsetunnon tukeminen kuvataideterapeuttisilla menetelmillä
Veneranta, Essi (2021)
Veneranta, Essi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021102118818
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021102118818
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin vaativan erityisen tuen parissa olevien nuorten itsetunnon vahvistamista kuvataideterapeuttisia menetelmiä käyttävän ryhmätoiminnan kautta. Opinnäytetyön tehtävä oli tutkia, kyetäänkö kuvataideterapeuttisia menetelmiä käyttävällä ryhmätoiminnalla tukemaan vaativan erityisen tuen nuorten itsetunnon vahvistumista ja miten kuvataideterapeuttisia menetelmiä käyttävä ryhmätoiminta tuki nuorten itsetunnon vahvistumista. Tavoitteena opinnäytetyössä oli nuorten itsetunnon vahvistuminen.
Opinnäytetyö koostui kirjallisuuskatsauksen pohjalta syntyneestä teoriasta sekä toiminnallisesta ryhmätoiminnasta, jonka aikana kerättiin havaintoja tutkimuksen kohteesta. Ryhmätoiminta järjestettiin Nokian kaupungin Rajasalmen koulun oppilaille. Ryhmätoiminnan työvälineenä toimivat kuvataideterapeuttiset menetelmät.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista laadullista tutkimusta ja aineistonkeruumenetelmänä toimi havainnointi. Tutkimustulokset muodostettiin reflektoimalla ryhmätoiminnasta saatuja konkreettisia havaintoja ja kuvataideterapeuttisen menetelmän teoriaa toistensa kanssa. Tämän reflektoinnin myötä muodostettiin näkökulmia itsetunnon vahvistumiseen.
Tutkimustuloksen lisäksi kirjallisella opinnäytetyöllä lisättiin tietoa vaativan erityisen tuen parissa olevan nuoren itsetunnosta.
Opinnäytetyö koostui kirjallisuuskatsauksen pohjalta syntyneestä teoriasta sekä toiminnallisesta ryhmätoiminnasta, jonka aikana kerättiin havaintoja tutkimuksen kohteesta. Ryhmätoiminta järjestettiin Nokian kaupungin Rajasalmen koulun oppilaille. Ryhmätoiminnan työvälineenä toimivat kuvataideterapeuttiset menetelmät.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista laadullista tutkimusta ja aineistonkeruumenetelmänä toimi havainnointi. Tutkimustulokset muodostettiin reflektoimalla ryhmätoiminnasta saatuja konkreettisia havaintoja ja kuvataideterapeuttisen menetelmän teoriaa toistensa kanssa. Tämän reflektoinnin myötä muodostettiin näkökulmia itsetunnon vahvistumiseen.
Tutkimustuloksen lisäksi kirjallisella opinnäytetyöllä lisättiin tietoa vaativan erityisen tuen parissa olevan nuoren itsetunnosta.