Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kauneutta kameran takaa: Koulutusvideoiden suunnittelu ja tuottaminen hius- ja kauneudenhoitoalan perustutkintoon

Jokela, Maarit; Ohvanainen, Hanna (2021)

 
Avaa tiedosto
Opinnäytetyö_Jokela+Ohvanainen.pdf (1.089Mt)
Lataukset: 


Jokela, Maarit
Ohvanainen, Hanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021102218842
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa Hyria koulutus Oy:n hius- ja kauneudenhoitoalalle laadukkaita koulutusvideoita jatkuvan haun kautta opiskelemaan hakeutuneille kosmetologiopiskelijoille. Kehittämistyön tavoitteena oli selvittää mistä pedagogisesti hyvä koulutusvideo koostuu. Keskeisinä teemoina teoreettisessa viitekehyksessä oli verkko-opetus, verkko-opetuksen suunnittelu ja videoiden käyttö opetuksessa.

Kehittämistyön tavoitteena oli selvittää, millainen on pedagogisesti hyvä koulutusvideo kauneudenhoitoalan monimuotototeutuksen tueksi, jossa lähiopetusmäärä jää vähäisemmäksi kuin yhteishaun kautta tulevilla opiskelijoilla. Tutkimusmenetelminä käytettiin benchmarking-menetelmää sekä havainnointia. Monimuoto-ryhmän opiskelijoille esitettiin benchmarking-tutkimustuloksien avulla tuotettuja koulutusvideoiden prototyyppejä. Opiskelijoita havainnoitiin prototyyppien katselun ajan ja havainnoinnin tuloksien avulla kehitettiin lopullinen videotuotos. Keskeinen tuotos kehittämistyössä oli koulutusvideoiden tuottaminen hius- ja kauneudenhoitoalan perustutkintoon, ihonhoidon osaamisalaan.

Tutkimuksessa todettiin, että opiskelijan kannalta koulutusvideon tärkeimpiä elementtejä ovat liikkuva kuva, ääni ja teksti. Videolla tulee kuvata selkeästi mm. työjärjestys, työpisteen valmistelu sekä käytetyt tuotteet ja tuotemäärät. Tarvittaessa videon ohelle voidaan lisätä kuvia. Videolla oleva puhe tulee lisätä juuri oikean työvaiheen kohdalle. Videon tulee olla kestoltaan riittävän lyhyt, ja kaikki videon taustalla olevat häiriötekijät tulee minimoida, jotta opiskelija jaksaa keskittyä oleellisimpaan ja saa videosta parhaan hyödyn.

Tämän kehittämistyön tietoperustan pohjalta voidaan suunnitella ja toteuttaa myös laajempia verkko-opetuksen sisältöjä sekä esimerkiksi pääsykoekursseja monimuotototeutukseen. Tällä varmistettaisiin myös hakijoiden tietoteknisten taitojen riittävyys monimuoto-opintojen suorittamiseen. Opinnäytetyön tietoperustaa sekä tutkimuksia voisi hyödyntää myös muihin tutkintoihin.

Asiasanat: verkko-opetus, verkko-opetuksen suunnittelu, koulutusvideo, monimuoto-opetus
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste