Sisäinen viestintä ja sen kehittäminen Sixt Autovuokraamossa
Tamminen, Nelli (2021)
Tamminen, Nelli
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021102218848
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021102218848
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia sisäisen viestinnän nykytilaa Sixt Autovuokraamossa sekä luoda kehittämissuunnitelma yrityksen sisäiselle viestinnälle. Opinnäytetyössä myös tuodaan esille sisäiseen viestintään liittyvää teoriaa ja perehdytään viestinnän merkitykseen johtamis- ja esimiestyössä. Teoreettisena viitekehyksenä on käytetty viestintään liittyvää kirjallisuutta, artikkeleja ja verkkojulkaisuja.
Sisäistä viestintää tutkittiin yrityksen henkilöstölle osoitetun kyselytutkimuksen sekä tutkimuksentekijän suorittaman havainnoinnin avulla. Kyselytutkimus suoritettiin verkon välityksellä, jotta tutkimusotanta saataisiin mahdollisimman laajaksi. Tutkimusote oli laadullinen, vaikka tutkimuksessa hyödynnettiin monimenetelmäisyyttä.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että yrityksen henkilöstö pitää sisäistä viestintää ja sen kehittämistä tärkeänä. Työntekijöiden ja työryhmien keskinäisviestintä yrityksessä on pääosin sujuvaa, mutta tiedonkulussa ja tiedon taltioinnissa on haasteita. Työntekijät kokivat vaikeana löytää tietoa yrityksen sisäisistä viestintäkanavista.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi kehittämissuunnitelma yrityksen sisäiselle viestinnälle. Kehittämissuunnitelman ydinkohtana on viestintäsuunnitelman valmistelu ja laatiminen. Viestinnän vuosikellon ja viestintävastuiden määrittelemisen avulla sisäiseen viestintään muodostuu selkeitä, helposti toteutettavia viestintärutiineja. Toimiva sisäinen viestintä johtaa työhyvinvoinnin ja työntekijöiden sitoutuneisuuden parantumiseen sekä helpottaa yrityksen asettamiin tavoitteisiin pääsemistä.
Sisäistä viestintää tutkittiin yrityksen henkilöstölle osoitetun kyselytutkimuksen sekä tutkimuksentekijän suorittaman havainnoinnin avulla. Kyselytutkimus suoritettiin verkon välityksellä, jotta tutkimusotanta saataisiin mahdollisimman laajaksi. Tutkimusote oli laadullinen, vaikka tutkimuksessa hyödynnettiin monimenetelmäisyyttä.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että yrityksen henkilöstö pitää sisäistä viestintää ja sen kehittämistä tärkeänä. Työntekijöiden ja työryhmien keskinäisviestintä yrityksessä on pääosin sujuvaa, mutta tiedonkulussa ja tiedon taltioinnissa on haasteita. Työntekijät kokivat vaikeana löytää tietoa yrityksen sisäisistä viestintäkanavista.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi kehittämissuunnitelma yrityksen sisäiselle viestinnälle. Kehittämissuunnitelman ydinkohtana on viestintäsuunnitelman valmistelu ja laatiminen. Viestinnän vuosikellon ja viestintävastuiden määrittelemisen avulla sisäiseen viestintään muodostuu selkeitä, helposti toteutettavia viestintärutiineja. Toimiva sisäinen viestintä johtaa työhyvinvoinnin ja työntekijöiden sitoutuneisuuden parantumiseen sekä helpottaa yrityksen asettamiin tavoitteisiin pääsemistä.