Moniammatillinen palvelutarpeen arviointi Kainuun soten ikäihmisten palveluissa
Kinnunen, Asta (2021)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Kinnunen, Asta
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021102518892
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021102518892
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää moniammatillisen palvelutarpeen
arvioinnin kehittämistä Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymän (Kainuun Sote) ikäihmisten palveluissa asiakaslähtöisyyden ja asiakaslähtöisen johtamisen näkö-kulmasta. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa aiheesta sähköinen tietopaketti työnan-tajan käyttöön. Tuotosta voidaan jatkokehittää Kainuun sotessa laajemmin eri toimijoi-den välisessä moniammatillisessa yhteistyössä sekä asiakaslähtöisen toiminnan ja pal-veluprosessien kehittämisessä organisaatiossa.
Opinnäytetyön toteutettiin Webropol-sähköisellä kyselyllä Kainuun soten ikäihmisten pal-veluiden palveluohjaus- ja ostopalvelut vastuualueen työntekijöille. Kehittämiskysely lä-hetettiin 22 työntekijälle. Kehittämiskyselyn vastausprosentti oli 66 %.
Tulosten perusteella tärkeimmiksi moniammatillisen palvelutarpeen arvioinnin tekijöiksi nousivat toimivat yhtenäiset työkäytänteet, päällekkäisen työn huomioiminen ja asiakas-lähtöisyys. Asiakaslähtöisen johtamisen näkökulmasta moniammatillisen palvelutarpeen arvioinnin tärkeimpiä tekijöitä Kainuun sotessa olivat palvelurakenteiden kehittäminen asiakkaiden tarpeet huomioiden, lähijohtaminen sekä tulevaisuuden strategiat ja visiot organisaatiossa. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että moniammatillisessa palvelutar-peen arvioinnissa tarvitaan eri sektorirajojen ylittävää moniammatillista yhteistyötä, toi-mintamallien ja työkäyntäntöjen yhtenäistämistä sekä palvelurakenteiden kehittämistä, jotta saadaan toteutettua asiakaslähtöinen moniammatillinen palvelutarpeen arviointi.
arvioinnin kehittämistä Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymän (Kainuun Sote) ikäihmisten palveluissa asiakaslähtöisyyden ja asiakaslähtöisen johtamisen näkö-kulmasta. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa aiheesta sähköinen tietopaketti työnan-tajan käyttöön. Tuotosta voidaan jatkokehittää Kainuun sotessa laajemmin eri toimijoi-den välisessä moniammatillisessa yhteistyössä sekä asiakaslähtöisen toiminnan ja pal-veluprosessien kehittämisessä organisaatiossa.
Opinnäytetyön toteutettiin Webropol-sähköisellä kyselyllä Kainuun soten ikäihmisten pal-veluiden palveluohjaus- ja ostopalvelut vastuualueen työntekijöille. Kehittämiskysely lä-hetettiin 22 työntekijälle. Kehittämiskyselyn vastausprosentti oli 66 %.
Tulosten perusteella tärkeimmiksi moniammatillisen palvelutarpeen arvioinnin tekijöiksi nousivat toimivat yhtenäiset työkäytänteet, päällekkäisen työn huomioiminen ja asiakas-lähtöisyys. Asiakaslähtöisen johtamisen näkökulmasta moniammatillisen palvelutarpeen arvioinnin tärkeimpiä tekijöitä Kainuun sotessa olivat palvelurakenteiden kehittäminen asiakkaiden tarpeet huomioiden, lähijohtaminen sekä tulevaisuuden strategiat ja visiot organisaatiossa. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että moniammatillisessa palvelutar-peen arvioinnissa tarvitaan eri sektorirajojen ylittävää moniammatillista yhteistyötä, toi-mintamallien ja työkäyntäntöjen yhtenäistämistä sekä palvelurakenteiden kehittämistä, jotta saadaan toteutettua asiakaslähtöinen moniammatillinen palvelutarpeen arviointi.