Osastonsihteerien osaamisen kehittäminen: täydennyskoulutuksen näkökulma
Varjus, Tarja (2021)
Varjus, Tarja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021102518897
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021102518897
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Satasairaalan sairaanhoidon toimialueen osastonsihteereiden osaamisen johtamista täydennyskoulutuksen näkökulmasta. Osastonsihteereillä ei aiemmin ollut suunnitelmalista, tavoitteellista eikä tuloksellista täydennyskoulutussuunnitelmaa ja sille oli tarve. Haluttiin selvittää, mitkä ovat osastonsihteereiden täydennyskoulutustarpeet ja tiedon perusteella oli tarkoitus tehdä täydennyskoulutussuunnitelma.
Opinnäytetyötä varten perehdyttiin teoriakirjallisuuteen, aiheina olivat osaamisen johtaminen ja kehittäminen, osaamisen johtaminen Lean-ajattelulla, täydennyskoulutussuunnitelma ja tulevaisuuden osaaminen.
Laadullista tutkimusmenetelmää tuki määrällinen tutkimusmenetelmä. Aineisto koostui osastonsihteerien esimiehille sähköpostitse lähetetystä Webropol-kyselystä ja sekundaarisesta kyselyvastausmateriaalista, jossa osastonsihteereiltä oli kysytty koulutustarpeita. Aineisto analysoitiin sisältöanalyysillä.
Opinnäytetyön tärkeimmät tulokset olivat esimiehiltä ja osastonsihteereiltä saatu tieto osastonsihteerien täydennyskoulutustarpeista. Tuloksien perusteella täydennyskoulutussuunnitelman osa-alueet ovat pakolliset koulutukset, digi- ja tietojärjestelmäkoulutukset, työyhteisö- ja Lean-koulutukset, kielikoulutukset ja muut mahdolliset koulutukset.
Johtopäätöksenä tultiin siihen tulokseen, että osastonsihteereiden täydennyskoulutussuunnitelma ei yksin riitä osaamisen kehittämiseen suunnitelmallisesti, tavoitteellisesti ja tuloksellisesti. Täydennyskoulutussuunnitelman lisäksi tarvitaan organisaation visio, strategia ja toiminnan tavoitteet osastonsihteerityöstä ja sen tulevaisuudesta.
Opinnäytetyötä varten perehdyttiin teoriakirjallisuuteen, aiheina olivat osaamisen johtaminen ja kehittäminen, osaamisen johtaminen Lean-ajattelulla, täydennyskoulutussuunnitelma ja tulevaisuuden osaaminen.
Laadullista tutkimusmenetelmää tuki määrällinen tutkimusmenetelmä. Aineisto koostui osastonsihteerien esimiehille sähköpostitse lähetetystä Webropol-kyselystä ja sekundaarisesta kyselyvastausmateriaalista, jossa osastonsihteereiltä oli kysytty koulutustarpeita. Aineisto analysoitiin sisältöanalyysillä.
Opinnäytetyön tärkeimmät tulokset olivat esimiehiltä ja osastonsihteereiltä saatu tieto osastonsihteerien täydennyskoulutustarpeista. Tuloksien perusteella täydennyskoulutussuunnitelman osa-alueet ovat pakolliset koulutukset, digi- ja tietojärjestelmäkoulutukset, työyhteisö- ja Lean-koulutukset, kielikoulutukset ja muut mahdolliset koulutukset.
Johtopäätöksenä tultiin siihen tulokseen, että osastonsihteereiden täydennyskoulutussuunnitelma ei yksin riitä osaamisen kehittämiseen suunnitelmallisesti, tavoitteellisesti ja tuloksellisesti. Täydennyskoulutussuunnitelman lisäksi tarvitaan organisaation visio, strategia ja toiminnan tavoitteet osastonsihteerityöstä ja sen tulevaisuudesta.