Mistä kuluttajat maksavat luksushiuskosmetiikassa?
Kumpulainen, Sara (2021)
Kumpulainen, Sara
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021102618936
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021102618936
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää, mistä kuluttajat ovat valmiita maksamaan luksushiuskosmetiikassa. Työn tavoitteena oli antaa hiusalalla toimivalle yritykselle hyvä tietopohja luksuksesta sekä löytää vastaus tutkimusongelmaan, jotta niiden avulla voitaisiin kehittää uutta luksushiuskosmetiikkasarjaa. Teoreettisessa viitekehyksessä käytiin läpi luksusta käsitteenä, luksuskosmetiikan erityispiirteitä, luksuskuluttajia, -hintaa, -markkinoita ja -brändiä. Lisäksi teoreettisessa viitekehyksessä avattiin sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista tutkimusta.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä oli menetelmätriangulaatio, jossa käytettiin kahta eri tiedonhankintamenetelmää selvittämään tutkimusongelmaa. Tutkimuksessa toteutettiin internet-kysely luksushiuskosmetiikan nykyisille sekä potentiaalisille kuluttajille sekä teemahaastattelut luksuskosmetiikan myynnin ammattilaisille. Tutkimuksen tuloksista selvisi, että kuluttajat ovat valmiita maksamaan etenkin luksushiuskosmetiikkatuotteen toimivuudesta ja laadusta. Ammattitaitoisen ja hyvän asiakaspalvelun koettiin korreloivan mielikuvaa tuotteen laadusta. Kuluttajat pitävät myös tuotteen ekologisuutta ja eettisyyttä tärkeinä tekijöinä osana luksustuotetta ja -brändiä. Luksushiuskosmetiikkatuotteen käyttökokemuksesta tulisi luoda elämys, joka on ainutlaatuinen. Luksustuotteessa ei makseta vain sen fyysistä ominaisuuksista vaan myös sen ostamiseen ja käyttämiseen liittyvästä tunteesta.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä oli menetelmätriangulaatio, jossa käytettiin kahta eri tiedonhankintamenetelmää selvittämään tutkimusongelmaa. Tutkimuksessa toteutettiin internet-kysely luksushiuskosmetiikan nykyisille sekä potentiaalisille kuluttajille sekä teemahaastattelut luksuskosmetiikan myynnin ammattilaisille. Tutkimuksen tuloksista selvisi, että kuluttajat ovat valmiita maksamaan etenkin luksushiuskosmetiikkatuotteen toimivuudesta ja laadusta. Ammattitaitoisen ja hyvän asiakaspalvelun koettiin korreloivan mielikuvaa tuotteen laadusta. Kuluttajat pitävät myös tuotteen ekologisuutta ja eettisyyttä tärkeinä tekijöinä osana luksustuotetta ja -brändiä. Luksushiuskosmetiikkatuotteen käyttökokemuksesta tulisi luoda elämys, joka on ainutlaatuinen. Luksustuotteessa ei makseta vain sen fyysistä ominaisuuksista vaan myös sen ostamiseen ja käyttämiseen liittyvästä tunteesta.