Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Karelia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Karelia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Kolmannen vuosikurssin sosionomiopiskelijoiden kokemuksia sosiaalialan osaamisesta ja sen hyödynnettävyydestä päiväkotiharjoitteluissa

Juppi, Leena (2012)

 
Avaa tiedosto
Juppi_Leena.pdf (1.273Mt)
Lataukset: 


Juppi, Leena
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112917262
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni on laadullinen tutkimus ja sen tarkoituksena oli selvittää, millaista sosiaalialan osaamista kolmannen vuosikurssin sosionomiopiskelijat ovat hyödyntäneet päiväkotiharjoitteluissa ja millaiselle sosiaalialan osaamiselle heidän mielestä on havaittu olevan tarvetta. Opinnäytetyöni toimeksiantajana toimi Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu. Työni pohjalta on mahdollista tarkastella ja kehittää sosiaalialan koulutuksen opetussuunnitelman sisältöjä ja tavoitteita.

Tutkimuksen aineiston keräsin Learning cafe -menetelmällä toukokuussa 2012 ja aineiston keruuseen osallistuneet opiskelijat olivat suorittaneet varhaiskasvatuksen vahvistavia opintoja. Tutkimuksen aineistoksi sain kirjallista ja nauhoitettua materiaalia. Nauhoitetut materiaalit litteroin kirjalliseen muotoon ja saadusta tutkimusaineistosta keräsin keskeisiä tutkimustuloksia teemoittelun avulla.

Tuloksista kävi ilmi, että opiskelijoiden osaamisessa näkyi sosiaalipedagoginen ajattelutapa, jossa huomioidaan lasta yksilöllisesti ja toiminta on lapsilähtöistä. Sosionomiopiskelijat pitivät tärkeänä osaamisena vanhempien ja perheiden tukemista ja heidän kanssa tehtävää yhteistyötä. Tuloksissa tämä näkyi kasvatuskumppanuuden tukemisena ja osallisuuden lisäämisenä. Sosionomiopiskelijan osaaminen sijoittui myös työyhteisöön, jossa haluttiin tehdä moniammatillista yhteistyötä ja tuoda reflektoiva työote osaksi päiväkotityötä. Opiskelijat näkivät vahvuutena myös puheeksiottamisen, jota pitäisi heidän mielestään hyödyntää enemmän perheiden ja työyhteisön parissa.

Jatkotutkimuksena voisi lähteä selvittämään, kuinka päiväkodissa olevat sosionomit kokevat hyödyntävänsä sosiaalialan ammatillista osaamista ja kuinka osaamisen hyödyntämistä voisi kehittää työyhteisössä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste