Traumainformoitua kohtaamiskulttuuria alakouluihin
Puumalainen, Aija (2021)
Puumalainen, Aija
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021102718964
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021102718964
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli auttaa lapsia, jotka kärsivät haitallisesta päihteiden käytöstä perheessä. Opinnäytetyön tavoitteena oli antaa alakoulun ammattilaisille tietoa ja ymmärrystä sekä työkaluja kohdata ja auttaa päihdeympäristössä kasvavaa lasta traumainformatiivista ajattelumallia käyttäen. Tavoitteena oli myös edistää ammattilaisten tietoisuutta lisääntyneestä ilmiöstä yhtiskunnassamme – päihteidenkäytöstä lapsiperheissä. Opinnäytetyön tuotoksena valmistui sähköinen Armas-materiaalipakki.
Toiminnallisen opinnäytetyön keskeiset menetelmät olivat sähköiset kyselylomakkeet alakoulun ammattilaisille, materiaalipakin testaaminen kolmen viikon ajan alakouluympäristössä ja keskusteleva työpaja opinnäytetyöprosessin toimijoiden kanssa. Palautetta kerättiin opinnäytetyöprosessin eri vaiheissa muun muassa palautekyselylomakkeella.
Alakoulun ammattilaiset kokivat prosessiin osallistumisen auttaneen heitä ymmärtämään oppilaiden perheiden tilannetta uudesta näkökulmasta. Vastauksista ilmeni ammattilaisten eri keinojen monipuolistuminen kohdata ja auttaa lasta. Ammattilaiset kokivat materiaalipakin olevan käyttökelpoinen kaikkien lasten kanssa. Opinnäytetyöprosessiin osallistuminen herätteli ammattilaisia muistamaan jokaisen lapsen kohtaamisen merkityksellisyyden jokaisena koulupäivänä.
Toiminnallisen opinnäytetyön keskeiset menetelmät olivat sähköiset kyselylomakkeet alakoulun ammattilaisille, materiaalipakin testaaminen kolmen viikon ajan alakouluympäristössä ja keskusteleva työpaja opinnäytetyöprosessin toimijoiden kanssa. Palautetta kerättiin opinnäytetyöprosessin eri vaiheissa muun muassa palautekyselylomakkeella.
Alakoulun ammattilaiset kokivat prosessiin osallistumisen auttaneen heitä ymmärtämään oppilaiden perheiden tilannetta uudesta näkökulmasta. Vastauksista ilmeni ammattilaisten eri keinojen monipuolistuminen kohdata ja auttaa lasta. Ammattilaiset kokivat materiaalipakin olevan käyttökelpoinen kaikkien lasten kanssa. Opinnäytetyöprosessiin osallistuminen herätteli ammattilaisia muistamaan jokaisen lapsen kohtaamisen merkityksellisyyden jokaisena koulupäivänä.