Ryhmäkohtaisen perehdytyskansion kehittäminen päiväkotiin
Väänänen, Veera; Hurme, Johanna (2012)
Väänänen, Veera
Hurme, Johanna
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012113017493
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012113017493
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää perehdyttämistä päiväkodin tarpeiden mukaisesti. Toimeksiantajamme oli Joensuun kaupungin Reijolan päiväkoti. Toteutimme opinnäytetyömme toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka tuotoksena teimme ryhmäkohtaisen perehdytyskansion. Teimme ryhmäkohtaisen perehdytyskansion yhden ryhmän kanssa, joka toimii mallina muille ryhmille.
Tavoitteenamme tässä opinnäytetyössä oli tehdä toimiva ryhmäkohtainen perehdytyskansio työntekijöiden arkikäyttöön. Ryhmäkohtaisen perehdytyskansion tavoitteena oli, että sijaiset, uudet ja pidempään työssä olleet työntekijät voivat hyödyntää perehdytyskansiota työssään. Tavoitteena oli tehdä sisällöstä informatiivinen sekä kätevä ja nopea päivittää. Tässä opinnäytetyössä käytimme menetelminä ryhmähaastatteluja ja osallistamisen menetelmiä. Valitsimme nämä menetelmät opinnäytetyöhömme, koska halusimme kerätä tietoa työntekijöiltä ja pyrkiä osallistamaan työntekijöitä. Käytimme tiedonkeruumenetelmänä ryhmähaastatteluja. Osallistamisen menetelminä käytimme luovia menetelmiä, keskusteluja, palavereja ja palautteita.
Jatkossa ryhmäkohtaista perehdytyskansiota voisi arvioida esimerkiksi palautteen avulla. Arvioinnin avulla voidaan selvittää, vastaako ryhmäkohtainen perehdytyskansio työntekijöiden tarpeita ja miten kansiota tulisi kehittää.
Tavoitteenamme tässä opinnäytetyössä oli tehdä toimiva ryhmäkohtainen perehdytyskansio työntekijöiden arkikäyttöön. Ryhmäkohtaisen perehdytyskansion tavoitteena oli, että sijaiset, uudet ja pidempään työssä olleet työntekijät voivat hyödyntää perehdytyskansiota työssään. Tavoitteena oli tehdä sisällöstä informatiivinen sekä kätevä ja nopea päivittää. Tässä opinnäytetyössä käytimme menetelminä ryhmähaastatteluja ja osallistamisen menetelmiä. Valitsimme nämä menetelmät opinnäytetyöhömme, koska halusimme kerätä tietoa työntekijöiltä ja pyrkiä osallistamaan työntekijöitä. Käytimme tiedonkeruumenetelmänä ryhmähaastatteluja. Osallistamisen menetelminä käytimme luovia menetelmiä, keskusteluja, palavereja ja palautteita.
Jatkossa ryhmäkohtaista perehdytyskansiota voisi arvioida esimerkiksi palautteen avulla. Arvioinnin avulla voidaan selvittää, vastaako ryhmäkohtainen perehdytyskansio työntekijöiden tarpeita ja miten kansiota tulisi kehittää.