Hoitajien ja asiakkaiden kokemuksia etäkotihoidosta Taivalkosken kotihoidossa
Siilanen, Lempi (2021)
Siilanen, Lempi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110119119
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110119119
Tiivistelmä
Tekijä: Lempi Siilanen
Työn nimi: Hoitajien ja asiakkaiden kokemuksia etäkotihoidosta Taivalkosken kotihoidossa
Tutkintonimike: Sairaanhoitaja AMK
Asiasanat: digitalisaatio, etäkotihoito, koti, kotihoito, teknologia
Väestö ikääntyy ja hoitohenkilöstöstä on pulaa, joten on alettava kehittää ja ottaa käyttöön uusia palvelumuotoja. Etäyhteyksillä toteutettava hoito on yleistyvä, mutta vielä vähän käytössä oleva palvelu.
Taivalkosken kotihoito sai mahdollisuuden osallistua POP-sotehankkeen järjestämään etäkotihoidon ja etäkotikuntoutuksen pilottiin. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää etäkotohoidon palveluiden tarvetta ja hyödyllisyyttä, koska Taivalkoskella julkisen terveydenhuollon puolella ei ole käytössä mitään puhe- ja videoyhteyksillä tapahtuvaa kontaktointia. Tässä opinnäytetyössä käsiteltiin vain etäkotihoidon pilotointiosaa.
Tutkimuskysymyksinä opinnäytetyössä oli, voiko etäyhteyksien avulla toteuttavilla käynneillä korvata perinteiset kotikäynnit ja miten hoitajan ammattitaito muuttuu etäkotihoidossa? Opinnäytetyö oli toiminnallinen ja sen osana toteutettiin kyselyt hoitajille ja asiakkaille.
Anonyymiin verkkokyselyyn vastanneet hoitajat olivat sitä mieltä, että etäkotihoidossa ammattitaidossa kehittyy vuorovaikutus ja kyky olla eri tavalla läsnä. Terveydentilan arviointi etänä koettiin haasteellisena. Asiakkaiden kysely toteutettiin yhdessä vastauskaavaketta täyttäen ja vastauksista kävi ilmi, että etäkotihoito on hyvä lisä kotihoidon palveluille, mutta perinteisiä kotikäyntejä toivottiin edelleen.
Johtopäätösten perusteella voidaan todeta, että etäkotihoito lisää hoitajien ammattitaitoa ja on asiakkaille hyvä lisä perinteisten kotikäyntien lisäksi. Tämän opinnäytetyön jatkotutkimusaihe voisi olla etälääkärin ja etähoitajan vastaanotot päivystyspoliklinikalla ja miten niitä voisi hyödyntää kotihoidon asiakkaita varten.
Työn nimi: Hoitajien ja asiakkaiden kokemuksia etäkotihoidosta Taivalkosken kotihoidossa
Tutkintonimike: Sairaanhoitaja AMK
Asiasanat: digitalisaatio, etäkotihoito, koti, kotihoito, teknologia
Väestö ikääntyy ja hoitohenkilöstöstä on pulaa, joten on alettava kehittää ja ottaa käyttöön uusia palvelumuotoja. Etäyhteyksillä toteutettava hoito on yleistyvä, mutta vielä vähän käytössä oleva palvelu.
Taivalkosken kotihoito sai mahdollisuuden osallistua POP-sotehankkeen järjestämään etäkotihoidon ja etäkotikuntoutuksen pilottiin. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää etäkotohoidon palveluiden tarvetta ja hyödyllisyyttä, koska Taivalkoskella julkisen terveydenhuollon puolella ei ole käytössä mitään puhe- ja videoyhteyksillä tapahtuvaa kontaktointia. Tässä opinnäytetyössä käsiteltiin vain etäkotihoidon pilotointiosaa.
Tutkimuskysymyksinä opinnäytetyössä oli, voiko etäyhteyksien avulla toteuttavilla käynneillä korvata perinteiset kotikäynnit ja miten hoitajan ammattitaito muuttuu etäkotihoidossa? Opinnäytetyö oli toiminnallinen ja sen osana toteutettiin kyselyt hoitajille ja asiakkaille.
Anonyymiin verkkokyselyyn vastanneet hoitajat olivat sitä mieltä, että etäkotihoidossa ammattitaidossa kehittyy vuorovaikutus ja kyky olla eri tavalla läsnä. Terveydentilan arviointi etänä koettiin haasteellisena. Asiakkaiden kysely toteutettiin yhdessä vastauskaavaketta täyttäen ja vastauksista kävi ilmi, että etäkotihoito on hyvä lisä kotihoidon palveluille, mutta perinteisiä kotikäyntejä toivottiin edelleen.
Johtopäätösten perusteella voidaan todeta, että etäkotihoito lisää hoitajien ammattitaitoa ja on asiakkaille hyvä lisä perinteisten kotikäyntien lisäksi. Tämän opinnäytetyön jatkotutkimusaihe voisi olla etälääkärin ja etähoitajan vastaanotot päivystyspoliklinikalla ja miten niitä voisi hyödyntää kotihoidon asiakkaita varten.