Arkipedagogiikka varhaiskasvatuksessa
Nordström, Rosa (2021)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Nordström, Rosa
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021103019054
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021103019054
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on toteutettu kuvailevan kirjallisuuskatsauksen menetelmää käyttäen. Opinnäytetyö vastaa kahteen ennalta määriteltyyn tutkimuskysymykseen. Tulokset perustuvat hakuprosessin myötä hyväksyttyyn aineistoon. Kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on antaa lukijalleen kattava käsitys varhaiskasvatuksen arkipedagogiikasta sekä sen merkityksestä lapsen kasvulle ja kehitykselle varhaiskasvatuksessa. Tutkimuskysymyksiksi tähän opinnäytetyöhön on määritelty kysymykset siitä, miten varhaiskasvatuksen arkipedagogiikkaa kuvaillaan alan kirjallisuudessa ja minkä vuoksi se on merkityksellistä ja tavoiteltavaa laadukkaan varhaiskasvatuksen toteuttamiseksi.
Kirjallisuuskatsaus kuvailee arkipedagogiikan merkitystä monesta eri näkökulmasta tarkastellen, useiden eri aineistojen pohjalta. Laadukas varhaiskasvatus on suunnitelmallista pedagogista toimintaa, jossa yhdistyvät sekä pedagogiikka, hoito ja oppiminen. Aineistot korostavat varhaiskasvatukseen osallistuvan lapsen oikeutta saada yksilöllistä kasvua ja kehitystä tukevaa laadukasta ja suunnitelmallista varhaiskasvatusta, sekä lasten ja kasvattajien välistä sensitiivistä vuorovaikutusta lasten kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin ja hyvän arjen toteutumiseksi. Erilaiset arjen tilanteet ovat merkityksellisiä suunnitella etukäteen, jotta arkipedagogiikkaa on mahdollista toteuttaa ja lapset huomioida tilanteissa yksilöllisesti. Usein kuitenkin varhaiskasvattajien huomio tuntuu keskittyvän erilaisten tuokioiden suunnitteluun ja niiden sisältämän pedagogiikan toteutumisen huomioimiseen.
Arkipedagogiikan merkityksen käsittäminen näyttäytyy varhaiskasvatushenkilöstön näkökulmasta vielä haastavalta, mitä edesauttaisi sen selkeämpi kuvailu alan kirjallisuudessa. Jatkotutkimuksena voisi tehdä laadullista tutkimusta siitä, miten varhaiskasvatuksen työntekijät arkipedagogiikan termin käsittävät ja sen merkityksen kokevat sekä miten heidän yksiköissään arjen pedagogiikkaan painotutaan. Tällöin voisi pohtia, toteutuuko kokopäiväpedagogiikan ajatus käytännön tilanteissa ja arjen suunnittelussa, kuinka lasten aloitteille ja mielenkiinnonkohteille jätetään tilaa ja toteutuuko yksilöllinen varhaiskasvatus.
Kirjallisuuskatsaus kuvailee arkipedagogiikan merkitystä monesta eri näkökulmasta tarkastellen, useiden eri aineistojen pohjalta. Laadukas varhaiskasvatus on suunnitelmallista pedagogista toimintaa, jossa yhdistyvät sekä pedagogiikka, hoito ja oppiminen. Aineistot korostavat varhaiskasvatukseen osallistuvan lapsen oikeutta saada yksilöllistä kasvua ja kehitystä tukevaa laadukasta ja suunnitelmallista varhaiskasvatusta, sekä lasten ja kasvattajien välistä sensitiivistä vuorovaikutusta lasten kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin ja hyvän arjen toteutumiseksi. Erilaiset arjen tilanteet ovat merkityksellisiä suunnitella etukäteen, jotta arkipedagogiikkaa on mahdollista toteuttaa ja lapset huomioida tilanteissa yksilöllisesti. Usein kuitenkin varhaiskasvattajien huomio tuntuu keskittyvän erilaisten tuokioiden suunnitteluun ja niiden sisältämän pedagogiikan toteutumisen huomioimiseen.
Arkipedagogiikan merkityksen käsittäminen näyttäytyy varhaiskasvatushenkilöstön näkökulmasta vielä haastavalta, mitä edesauttaisi sen selkeämpi kuvailu alan kirjallisuudessa. Jatkotutkimuksena voisi tehdä laadullista tutkimusta siitä, miten varhaiskasvatuksen työntekijät arkipedagogiikan termin käsittävät ja sen merkityksen kokevat sekä miten heidän yksiköissään arjen pedagogiikkaan painotutaan. Tällöin voisi pohtia, toteutuuko kokopäiväpedagogiikan ajatus käytännön tilanteissa ja arjen suunnittelussa, kuinka lasten aloitteille ja mielenkiinnonkohteille jätetään tilaa ja toteutuuko yksilöllinen varhaiskasvatus.