Brändikirjan luominen aloittavalle yritykselle : case: Lovella oy
Tohmola, Anne (2021)
Tohmola, Anne
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110119116
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110119116
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda Lovella Oy:n käyttöön brändikirja. Lovella Oy on aloittava kauneusalan yritys ja yrityksen tarve oli kasvattaa bränditietoisuutta ja luoda ohjeistus yrityksen brändin alla työskentelevien henkilöiden käyttöön. Brändikirjan tavoitteena oli kehittää Lovella Oy:n brändin ydintä ja tehdä brändin visuaalisista elementeistä mahdollisimman yhtenäiset ulkoisessa viestinnässä.
Opinnäytetyön teoreettisessa osiossa käsitellään brändin kehittämistä ja mitä työkaluja brändin suunnitteluun tarvitaan. Teoreettinen viitekehys keskittyy myös erilaisia näkökulmia hyödyntäen brändi-strategian ja brändi-identiteetin rakentamisen tärkeyteen. Opinnäytetyön toinen osio syventyy Lovella Oy:n brändikirjan kehittämiseen. Brändikirjaan luotiin Lovella Oy:n tarina, visio, missio, asiakaslupaus, äänensävy, tulevaisuus sekä visuaalisesta ilmeestä logo, värimaailma, fontti ja kuvamaailma.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Tutkimusmenetelmiksi valittiin toimeksiantajan haastattelu ja benchmarking tutkimus, jossa vertailtiin hyväksi havaittuja brändikirjoja toisiinsa. Kehittämismenetelmänä hyödynnettiin workshop-mallia, jossa Lovella Oy:n tarinaa rakennettiin hyödyntäen tarinallistamiseen pohjautuvaa palvelumuotoilumenetelmää. Toimeksiantaja kokee, että brändikirjan luominen on auttanut kiteyttämään aloittavan yrityksen toimintamalleja. Brändikirjaan on tiivistetty brändin ydin, ja brändikirjaa hyödyntäen ohjeistus visuaalisten elementtien käytöstä on saatu jalkautettua yrityksessä työskenteleville henkilöille.
Opinnäytetyön teoreettisessa osiossa käsitellään brändin kehittämistä ja mitä työkaluja brändin suunnitteluun tarvitaan. Teoreettinen viitekehys keskittyy myös erilaisia näkökulmia hyödyntäen brändi-strategian ja brändi-identiteetin rakentamisen tärkeyteen. Opinnäytetyön toinen osio syventyy Lovella Oy:n brändikirjan kehittämiseen. Brändikirjaan luotiin Lovella Oy:n tarina, visio, missio, asiakaslupaus, äänensävy, tulevaisuus sekä visuaalisesta ilmeestä logo, värimaailma, fontti ja kuvamaailma.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Tutkimusmenetelmiksi valittiin toimeksiantajan haastattelu ja benchmarking tutkimus, jossa vertailtiin hyväksi havaittuja brändikirjoja toisiinsa. Kehittämismenetelmänä hyödynnettiin workshop-mallia, jossa Lovella Oy:n tarinaa rakennettiin hyödyntäen tarinallistamiseen pohjautuvaa palvelumuotoilumenetelmää. Toimeksiantaja kokee, että brändikirjan luominen on auttanut kiteyttämään aloittavan yrityksen toimintamalleja. Brändikirjaan on tiivistetty brändin ydin, ja brändikirjaa hyödyntäen ohjeistus visuaalisten elementtien käytöstä on saatu jalkautettua yrityksessä työskenteleville henkilöille.