Sahatavaran lähetystoiminnan kuvaus myynnistä asiakkaalle
Numminen, Heli (2021)
Numminen, Heli
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110219187
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110219187
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli valmistella Luvian Saha Oy:n kolmelle osastolle valmius sertifioida ISO 9001 -laadunhallintajärjestelmä sekä laatia työohjeet yhdelle osastolle. Työohjeet toimivat osaston uusien henkilöiden tukena ja yhtenäistävät työtapoja.
Teoriaosuudessa perehdyttiin laatuun ja sen merkitykseen, laatujohtamiseen sekä laadunhallintaan. Lisäksi käytiin läpi ISO 9001 -standardissa tärkeässä roolissa olevia prosessiajattelua ja prosessien kuvaamista.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineistoa kerättiin haastatteluilla ja havainnoimalla. Käytännössä laadittiin prosessikuvaukset myyntiin, varastointiin ja lähettämöön. Lähettämöön laadittiin lisäksi työohjeet.
Opinnäytetyön tuloksena oli kirjallisesti ja kaaviona kuvatut prosessit myynnistä, varastoinnista ja lähettämöstä. Haastattelun avulla saatiin selville hyviä kehitysehdotuksia, joista osan perusteella tehtiin välittömiä muutoksia toimintatapoihin. Osa kehitysehdotuksista johti jatkoselvityksiin ja osa jouduttiin hylkäämään, sillä toteuttaminen oli mahdotonta.
Teoriaosuudessa perehdyttiin laatuun ja sen merkitykseen, laatujohtamiseen sekä laadunhallintaan. Lisäksi käytiin läpi ISO 9001 -standardissa tärkeässä roolissa olevia prosessiajattelua ja prosessien kuvaamista.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineistoa kerättiin haastatteluilla ja havainnoimalla. Käytännössä laadittiin prosessikuvaukset myyntiin, varastointiin ja lähettämöön. Lähettämöön laadittiin lisäksi työohjeet.
Opinnäytetyön tuloksena oli kirjallisesti ja kaaviona kuvatut prosessit myynnistä, varastoinnista ja lähettämöstä. Haastattelun avulla saatiin selville hyviä kehitysehdotuksia, joista osan perusteella tehtiin välittömiä muutoksia toimintatapoihin. Osa kehitysehdotuksista johti jatkoselvityksiin ja osa jouduttiin hylkäämään, sillä toteuttaminen oli mahdotonta.