Alakouluikäisten lasten mielenterveyden häiriöiden tunnistaminen: oppimateriaali sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajaopiskelijoille
Halkonen, Vuokko; Holopainen, Reetta (2021)
Lataukset:
Halkonen, Vuokko
Holopainen, Reetta
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110319235
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110319235
Tiivistelmä
Vaikka valtaosa lapsista ja nuorista voi hyvin, esiintyy mielenterveyshäiriöitä noin 10–15 prosentilla lapsista ja 20–25 prosentilla nuorista. Sairaanhoitajat ja terveydenhoitajat kohtaavat usein ensimmäisenä lasten mielenterveysongelmat terveydenhuollossa, mutta mielenterveysopintojen on koettu olleen niukkoja, ei-kokonaisvaltaisia ja sairaus- ja aikuiskeskeisiä ja työkaluja mielenterveyden arkiseen, varhaisen vaiheen tukemiseen on kaivattu. Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajatutkinnon perusopintoihin kuuluu mielenterveys- ja päihdehoitotyön opintojakso, jonka tavoitteena on tuottaa riittävä osaaminen edistää mielenterveyttä ja ennaltaehkäistä sairauksia eri toimintaympäristöissä.
Opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa Laurea-ammattikorkeakoulun käyttöön oppimateriaalia sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajaopiskelijoille mielenterveys- ja päihdehoitotyön opintojaksolle alakouluikäisten lasten mielenterveyden häiriöistä. Opinnäytetyön tavoitteena on lisätä sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajaopiskelijoiden tietämystä alakouluikäisten lasten mielenterveyden häiriöihin liittyvästä oireilusta sekä häiriöiden tunnistamisesta.
Opinnäytetyö toteutettiin osana sairaanhoitajan AMK-tutkintoa. Työelämäkumppanina toimi Laurea-ammattikorkeakoulun Espoon Otaniemen kampus. Opinnäytetyö on tyypiltään kehittämistyö, joka toteutettiin toiminnallisen opinnäytetyön keinoin.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi oppimateriaali, joka sisältää perustietoa lasten mielenterveyden häiriöistä, palvelujärjestelmästä, häiriöiden tunnistamisesta, hoidon tarpeen arvioinnista sekä varhaisesta tuesta ja ohjauksesta. Tuotettu oppimateriaali soveltuu verkkopainotteiseen, itsenäiseen opiskeluun ja sisältää podcast-äänitiedostoja, visuaalista materiaalia, linkkejä sekä tiedon soveltamiseen tähtääviä pohdintatehtäviä. Opiskelijalla menee oppimateriaalin läpi käymiseen aikaa noin yksi tunti. Oppimateriaalista saadun palautteen perusteella opettajat ovat valmiita ottamaan oppimateriaalin osaksi mielenterveys- ja päihdehoitotyön opintojaksoa ja uskovat oppimateriaalin lisäävän opiskelijoiden osaamista.
Opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa Laurea-ammattikorkeakoulun käyttöön oppimateriaalia sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajaopiskelijoille mielenterveys- ja päihdehoitotyön opintojaksolle alakouluikäisten lasten mielenterveyden häiriöistä. Opinnäytetyön tavoitteena on lisätä sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajaopiskelijoiden tietämystä alakouluikäisten lasten mielenterveyden häiriöihin liittyvästä oireilusta sekä häiriöiden tunnistamisesta.
Opinnäytetyö toteutettiin osana sairaanhoitajan AMK-tutkintoa. Työelämäkumppanina toimi Laurea-ammattikorkeakoulun Espoon Otaniemen kampus. Opinnäytetyö on tyypiltään kehittämistyö, joka toteutettiin toiminnallisen opinnäytetyön keinoin.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi oppimateriaali, joka sisältää perustietoa lasten mielenterveyden häiriöistä, palvelujärjestelmästä, häiriöiden tunnistamisesta, hoidon tarpeen arvioinnista sekä varhaisesta tuesta ja ohjauksesta. Tuotettu oppimateriaali soveltuu verkkopainotteiseen, itsenäiseen opiskeluun ja sisältää podcast-äänitiedostoja, visuaalista materiaalia, linkkejä sekä tiedon soveltamiseen tähtääviä pohdintatehtäviä. Opiskelijalla menee oppimateriaalin läpi käymiseen aikaa noin yksi tunti. Oppimateriaalista saadun palautteen perusteella opettajat ovat valmiita ottamaan oppimateriaalin osaksi mielenterveys- ja päihdehoitotyön opintojaksoa ja uskovat oppimateriaalin lisäävän opiskelijoiden osaamista.