Digitaalisten koulutusten vaikuttavuusarviointi valtionhallinnossa
Suninen, Siljakaisa (2021)
Suninen, Siljakaisa
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110419282
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110419282
Tiivistelmä
Tutkimuksen kohteena on neljä valtionhallinnon digitaalista koulutusta. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää oppijan näkökulmasta, miten valtionhallinnon yhteisille digitaalisille koulutuksille asetetut tavoitteet on saavutettu ja miten oppijoiden ja organisaatioiden arjen toiminta on muuttunut. Opinnäytetyön toimeksiantaja on HAUS kehittämiskeskus Oy. HAUS ylläpitää valtionhallinnon yhteistä digitaalista oppimisympäristö eOppivaa, jossa tutkittavat koulutukset on julkaistu.
Oppimisesta on tullut yksi tärkeimmistä työelämätaidoista jatkuvasti muuttuvassa toimintaympäristössä. Muuttuva ympäristö edellyttää myös valtionhallinnolta jatkuvaa oppimista ja uudistumista. Työn tietoperustassa kuvataan oppimista valtionhallinnossa, oppimisen tärkeimpiä edellytyksiä työelämässä sekä tutkimuksessa käytetty koulutuksen vaikuttavuuden arvioinnin viitekehys, Kirkpatrickin porrasmalli. Tutkimusote oli pääosin määrällinen. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin verkkokyselyä. Kyselyn avoimista kysymyksistä saatujen vastausten osalta tutkimusote oli laadullinen. Tekstiaineiston sisällönanalyysissa hyödynnettiin teemoittelua etsien tekstiaineistosta tutkimuksen tavoitteet huomioiden oleellisin.
Tutkimustuloksista selvisi, että koulutuksille asetettuja tavoitteita on saavutettu ja opittua on kokeiltu käytännössä. Tiedon jakaminen ja vuorovaikutus on kuitenkin jäänyt organisaatioissa vähäiseksi ja organisaatiotason lyhyen aikavälin vaikutuksia on saavutettu vain vähän. eOppivaa itsessään pidetään laadukkaana ja toimivana oppimisympäristönä. Koulutukset tulisi sitoa käytännön työhön ja laajempien sisältöjen osalta toisiaan tukeviksi koulutuskokonaisuuksiksi. Vuorovaikutusta tulisi edistää etenkin organisaatiotasolla ja keskustelua valtionhallinnon henkilöstön osaamistarpeista tulisi johtaa tavoitteellisesti. Asiakasymmärryksen lisäämiseksi kaikki valtionhallinnon organisaatiot tulisi saada aktiivisesti mukaan yhteiseen digitaaliseen oppimisympäristöön.
Oppimisesta on tullut yksi tärkeimmistä työelämätaidoista jatkuvasti muuttuvassa toimintaympäristössä. Muuttuva ympäristö edellyttää myös valtionhallinnolta jatkuvaa oppimista ja uudistumista. Työn tietoperustassa kuvataan oppimista valtionhallinnossa, oppimisen tärkeimpiä edellytyksiä työelämässä sekä tutkimuksessa käytetty koulutuksen vaikuttavuuden arvioinnin viitekehys, Kirkpatrickin porrasmalli. Tutkimusote oli pääosin määrällinen. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin verkkokyselyä. Kyselyn avoimista kysymyksistä saatujen vastausten osalta tutkimusote oli laadullinen. Tekstiaineiston sisällönanalyysissa hyödynnettiin teemoittelua etsien tekstiaineistosta tutkimuksen tavoitteet huomioiden oleellisin.
Tutkimustuloksista selvisi, että koulutuksille asetettuja tavoitteita on saavutettu ja opittua on kokeiltu käytännössä. Tiedon jakaminen ja vuorovaikutus on kuitenkin jäänyt organisaatioissa vähäiseksi ja organisaatiotason lyhyen aikavälin vaikutuksia on saavutettu vain vähän. eOppivaa itsessään pidetään laadukkaana ja toimivana oppimisympäristönä. Koulutukset tulisi sitoa käytännön työhön ja laajempien sisältöjen osalta toisiaan tukeviksi koulutuskokonaisuuksiksi. Vuorovaikutusta tulisi edistää etenkin organisaatiotasolla ja keskustelua valtionhallinnon henkilöstön osaamistarpeista tulisi johtaa tavoitteellisesti. Asiakasymmärryksen lisäämiseksi kaikki valtionhallinnon organisaatiot tulisi saada aktiivisesti mukaan yhteiseen digitaaliseen oppimisympäristöön.