Happo-emästasapainon häiriöiden tunnistaminen ja hoito päivystyshoitotyössä.
Ihalainen, Riikka; Halinen, Sallamari (2021)
Ihalainen, Riikka
Halinen, Sallamari
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110419289
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110419289
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus on ollut tuottaa opetusmateriaaliksi case-pelikortit happo-emästasapainon häiriöistä Laurea-ammattikorkeakoulun opintojen loppuvaiheen sairaanhoitajaopiskelijoille. Tavoitteenamme on ollut tehdä opetusmateriaali, jonka avulla voidaan selkeyttää toimintaohjeita päivystyspotilaalla happo-emästasapainon häiriöissä ja helpottaa tutkitun tiedon soveltamista käytäntöön soveltavien harjoitusten avulla. Pelikortit ovat suunnattu opintojen loppuvaiheessa oleville sairaanhoitajaopiskelijoille oppimisen tueksi syventäviin akuuttihoitotyön opintoihin. Sairaanhoitajaopiskelijoiden lisäksi pelikorteista voivat hyötyä jo työelämässä olevat sairaanhoitajat.
Case-pelikortit pohjautuvat opinnäytetyön teoreettiseen viitekehykseen. Teoreettisessa viitekehyksessä käsittelemme päivystyshoitotyötä, sairaanhoitajan työnkuvaa päivystyksessä, sekä happo-emästasapainon häiriöitä ja niiden hoitoa. Teoreettisessa viitekehyksessä on hyödynnetty alan kirjallisuutta runsaasti, sekä tutkimustietoa. Kehitystyössämme olemme soveltaneet teoriaa.
Opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisena opinnäytetyönä, joka koostuu teoriaosuudesta ja toiminnallisesta osuudesta. Opinnäytetyön lopputuotoksena on kahdeksan case-pelikorttia, sekä niihin liittyvä ohjeistuslehtinen. Nämä ovat opinnäytetyön liitteenä.
Case-pelikorttien ja ohjeistuslehtisen toimivuutta on arvioitu Laurea-ammattikorkeakoulun akuuttihoitotyön syventävän opintojakson opiskelijoilla. Arvioinnin tuloksena case-työskentely ja siihen pohjautuvat pelikortit sekä ohjeistuslehtinen koettiin hyödylliseksi ja oppimista tukevaksi tuotteeksi. Case-pelikorttien käyttö vaatii teoriapohjan osaamista happo-emästasapainon häiriöistä sekä akuuttihoitotyöstä, jolloin ne toimivat soveltavana osuutena happo-emästasapainon häiriöiden opiskelulle. Ohjaamisen tärkeys ja ryhmätyöskentely nousivat arvioinnissa tärkeimmiksi case-oppimista tukeviksi metodeiksi.
Jatkossa case-pelikortteja voidaan kehittää laajemmin akuuttihoitotyön opettamisessa käytettäväksi, ja niillä voitaisiin mahdollisesti myös arvioida opiskelijoiden osaamista.
Case-pelikortit pohjautuvat opinnäytetyön teoreettiseen viitekehykseen. Teoreettisessa viitekehyksessä käsittelemme päivystyshoitotyötä, sairaanhoitajan työnkuvaa päivystyksessä, sekä happo-emästasapainon häiriöitä ja niiden hoitoa. Teoreettisessa viitekehyksessä on hyödynnetty alan kirjallisuutta runsaasti, sekä tutkimustietoa. Kehitystyössämme olemme soveltaneet teoriaa.
Opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisena opinnäytetyönä, joka koostuu teoriaosuudesta ja toiminnallisesta osuudesta. Opinnäytetyön lopputuotoksena on kahdeksan case-pelikorttia, sekä niihin liittyvä ohjeistuslehtinen. Nämä ovat opinnäytetyön liitteenä.
Case-pelikorttien ja ohjeistuslehtisen toimivuutta on arvioitu Laurea-ammattikorkeakoulun akuuttihoitotyön syventävän opintojakson opiskelijoilla. Arvioinnin tuloksena case-työskentely ja siihen pohjautuvat pelikortit sekä ohjeistuslehtinen koettiin hyödylliseksi ja oppimista tukevaksi tuotteeksi. Case-pelikorttien käyttö vaatii teoriapohjan osaamista happo-emästasapainon häiriöistä sekä akuuttihoitotyöstä, jolloin ne toimivat soveltavana osuutena happo-emästasapainon häiriöiden opiskelulle. Ohjaamisen tärkeys ja ryhmätyöskentely nousivat arvioinnissa tärkeimmiksi case-oppimista tukeviksi metodeiksi.
Jatkossa case-pelikortteja voidaan kehittää laajemmin akuuttihoitotyön opettamisessa käytettäväksi, ja niillä voitaisiin mahdollisesti myös arvioida opiskelijoiden osaamista.