Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kajaanin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kajaanin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Fysioterapian virtualisoiminen virtuaalitodellisuuden avulla

Mustalahti, Marika (2021)

 
Avaa tiedosto
Fysioterapian virtualisoiminen virtuaalitodellisuuden avulla (1.585Mt)
Lataukset: 


Mustalahti, Marika
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110519315
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä perehdyttiin kuntouttavan fysioterapian virtualisointiin sekä erilaisten VR-laitteiden mahdollistamaan lisäarvoon fysioterapiassa. Työssä syvennyttiin peliteknologian aikaisempiin liikunnan harras-tamiseen kannustaviin ratkaisuihin, kuten Nintendo Wii -konsoliin sekä Microsoft Kinect -ohjaimeen. Teknologioiden esittelyn jälkeen tutkittiin, kuinka nämä ovat toimineet onnistuneesti osana kuntoutusta.

Seuraavaksi syvennyttiin virtuaalitodellisuuteen, sen teknologiaan sekä erilaisiin laitteistoihin. Virtuaalito-dellisuus toimii kattokäsitteenä virtuaalimaailmoille ja -kokemuksille, minkä lisäksi sillä voidaan tarkoittaa myös syvintä virtuaalikokemusta, lumetodellisuutta (engl. virtual reality), lyhennettynä VR:ää. Käsitteistön avaamisen jälkeen perehdyttiin eri syvyisiin virtuaalikokemuksiin sekä niitä hyödyntäviin sovelluksiin. Tarkasteltiin sekä pelejä että statistiikkaa.

Laitteiston osalta todettiin, että syvän kokemuksen aikaansaamiseksi tarvitaan useita ihmisen aisteja hyödyntävää laitetta kokemusta ylläpitävän laitteiston lisäksi. VR hyödyntää näkö-, kuulo- sekä tuntoaistia. Erityisesti haptisuudesta on syvän kokemuksen ja pelaajapalautteen saamisen vuoksi hyötyä. Haptisuuden ja liikkeenkaappauksen hyötyjä voidaan käyttää myös suunnitellessa kuntouttavia harjoitteita, jolloin käyttäjäkokemus syvenee ja esimerkiksi asennon oikeellisuudesta voi saada palautetta harjoitteen aikana.

Aktiivisuuteen haastavien pelien lisäksi virtuaalitodellisuutta hyödynnetään useilla eri aloilla, myös terveydenhuollossa. Siellä virtuaalitodellisuutta hyödynnetään niin koulutuksessa kuin hoitomuotojen toteuttami-sessa. Erityisen suurta hyötyä virtuaalitodellisuuden ratkaisuista kuntoutuskäytössä on mielenterveysongelmissa. Muun muassa pelkotiloista kärsivälle voidaan simuloida tilanteita, joista kuitenkin terveydenhuollon ammattilaisen valvomana pääsee tarvittaessa pois.

Virtuaalista fysioterapiaa ei vielä toteuteta paljon, joten sen suhteen on tehtävä runsaasti tutkimusta ja kehitystyötä. On kuitenkin saatu viitteitä, että VR-sovellukset motivoivat käyttäjiä paremmin kuin perinteiset fysioterapian harjoitteet. Virtuaalimaailmassa suoritettavat aktiviteetit voivat tuntua mielekkäämmiltä ja ne voivat saada käyttäjän jopa sivuuttamaan kipunsa, joita harjoitteeseen liittyy. Tulevaisuudessa VR-teknologian yhdistäminen perinteiseen fysioterapiaan voi tuoda kuntoutukseen paljon lisäarvoa ja parantaa terapian saatavuutta laitteistojen sekä ohjelmien yleistyttyä.

Käytäntöä sovellettiin työstämällä peliprototyyppi lapsille ja nuorille suunnatusta virtuaalisesta polven- ja jalkojen kuntoutuksesta HTC Vive Pro -laitteistoa hyödyntäen. Jumppaliikkeiden suunnittelussa hyödynnettiin teknisten tekijöiden lisäksi lääketieteellistä pohjaa, jotta kuntoutuksen kuvaus olisi mahdollisimman paikkansapitävä. Prototyyppiä testattiin käytännössä pienessä ryhmässä, minkä avulla saatiin analysoitavia tuloksia.
Pyrkimyksenä oli tehdä katsaus, miten fysioterapiaa voidaan virtualisoida, miten sitä on jo toteutettu sekä millaista laitteistoa sen tiimoilta on kehitetty. Tutkimuksessa rajattiin kuntoutus koskemaan nimenomaan fysioterapiaa, jonka tavoitteena on kuntoutujan terveyden, työllistymisen sekä itsenäisen selviytymisen edistäminen ja ylläpitäminen. Työ tehtiin käyttämällä laadullisen aineistotutkimuksen menetelmiä. Aineistoja löydettiin monipuolisesti niin kirjallisuudesta kuin sähköisistäkin medioista.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste