ERITYISTÄ TUKEA TARVITSEVAN LAPSEN TUEN KEINOJA VARHAISKASVATUKSESSA - Integroiva kirjallisuuskatsaus
Madsen, Maija; Nykyri, Sonja (2021)
Madsen, Maija
Nykyri, Sonja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110719387
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110719387
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia, mitä tukemisen keinoja löytyy erityistä tukea tarvitsevan lapsen tukemiseen Suomessa ja kansainvälisesti. Tutkimuskysymys oli mitä keinoja löytyy erityistä tukea tarvitsevan lapsen tukemiseen varhaiskasvatuksessa? Lisäksi haluttiin selvittää, millainen kuva rakentuu keinojen toimivuudesta aineistotulosten perusteella. Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä varhaiskasvatuksen toimijoiden ymmärrystä eri keinoista tukea erityistä tukea tarvitsevaa lasta. Tutkimalla kansainvälisiä tutkimuksia tavoitteena oli luoda uusia näkökulmia ja herättää keskustelua siitä, kuinka erityistä tukea tarvitsevia lapsia tuetaan Suomessa verrattuna muualla maailmassa toteutettuun varhaiskasvatukseen.
Opinnäytetyö on toteutettu laadullisena tutkimuksena, jossa menetelmänä on käytetty integroivaa kirjallisuuskatsausta. Aineiston hakuprosessin jälkeen on tehty aineiston analyysi, jossa menetelmänä on käytetty aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Aineiston analyysin jälkeen on teemoiteltu aineistosta esille nousevat tulokset.
Opinnäytetyön aineistosta kävi ilmi, että aiheesta on tehty vähän tieteellisiä tutkimuksia. Tulokset vastasivat pitkältikin samoja tuen keinoja, joita mainitaan esimerkiksi varhaiskasvatuksen perusteissa. Pedagogisia tuen keinoja löytyi monipuolisesti. Rakenteellisia järjestelyjä ja muita hyvinvointia tukevia järjestelyjä löytyi yksipuolisemmin. Tulokset osoittivat, että tuen keinoista on hyötyä lapsille, joilla on erityisen tuen tarve. Jatkotutkimusajatuksena ovat saman tutkimuksen toteuttaminen laajemmalla aikarajauksella, peruskoulussa käytettyjen tuen keinojen tuonti varhaiskasvatukseen sekä tutkimus siitä, kuinka paljon esitetyt keinot käytetään varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyö on toteutettu laadullisena tutkimuksena, jossa menetelmänä on käytetty integroivaa kirjallisuuskatsausta. Aineiston hakuprosessin jälkeen on tehty aineiston analyysi, jossa menetelmänä on käytetty aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Aineiston analyysin jälkeen on teemoiteltu aineistosta esille nousevat tulokset.
Opinnäytetyön aineistosta kävi ilmi, että aiheesta on tehty vähän tieteellisiä tutkimuksia. Tulokset vastasivat pitkältikin samoja tuen keinoja, joita mainitaan esimerkiksi varhaiskasvatuksen perusteissa. Pedagogisia tuen keinoja löytyi monipuolisesti. Rakenteellisia järjestelyjä ja muita hyvinvointia tukevia järjestelyjä löytyi yksipuolisemmin. Tulokset osoittivat, että tuen keinoista on hyötyä lapsille, joilla on erityisen tuen tarve. Jatkotutkimusajatuksena ovat saman tutkimuksen toteuttaminen laajemmalla aikarajauksella, peruskoulussa käytettyjen tuen keinojen tuonti varhaiskasvatukseen sekä tutkimus siitä, kuinka paljon esitetyt keinot käytetään varhaiskasvatuksessa.