Erityistä tukea tarvitsevien lasten fyysisen aktiivisuuden ja sosiaalisen kanssakäymisen tukeminen liikuntaleikkien avulla
Karvinen, Jenni; Mäki-Kokkila, Henriikka (2021)
Karvinen, Jenni
Mäki-Kokkila, Henriikka
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110819445
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110819445
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toteutimme toiminnallisena opinnäytetyönä ryhmälle lapsia, joilla on erilaisia erityisen tuen tarpeita. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda lapsille positiivisia kokemuksia innostavasta ohjatusta liikunnasta ja tukea liikuntaleikkien avulla fyysistä aktiivisuutta, motorisia taitoja, sosiaalista kanssakäymistä sekä yhteistyötaitoja. Opinnäytetyöllä
halusimme antaa toimeksiantajalle lisää tietoa erityistä tukea tarvitsevan lapsen fyysisen
aktiivisuuden ja motorisen kehityksen tukemisesta, sillä koottua tietoa aiheesta on olemassa niukasti. Halusimme myös kehittää ohjausosaamistamme lasten kanssa. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi eräs Kontiolahden kunnan päiväkoti.
Liikuntaleikkituokiot järjestimme alkusyksystä 2021. Jokaisesta liikuntaleikkituokiosta
teimme ensin tuntisuunnitelmat, joihin kirjattiin turvallisuussuunnitelma, tuokion tehtävät ja
niiden ydinkohdat, tavoitteet sekä tarvittavat välineet. Liikuntaleikkituokioita ohjasimme
yhteensä kolme kertaa. Tuokioihin valitut harjoitteet pohjautuivat lasten taitojen kehityksen tukemiseen ja päiväkodin toiveisiin.
Palautetta pyydettiin lapsilta toiminnallisesti ja sanallisesti sekä päiväkodin henkilökunnalta kirjallisesti. Palautteisiin ja omaan reflektioon pohjautuen onnistuimme liikuntaleikkituokioilla saamaan aikaiseksi liikunnan iloa tuottavia kokemuksia. Onnistuimme myös valitsemaan kohderyhmälle soveltuvia harjoitteita, jotka tukivat lasten taitojen kehittymistä.
Jatkokehitysideana voisi toteuttaa pidemmän intervention, jossa selviäisi miten liikuntaleikkituokiot vaikuttavat pidemmällä aikavälillä lasten taitojen kehitykseen. Toisena ideana voisi keskittyä enemmän lasten palautteeseen ja kerätä sitä kirjallisena.
halusimme antaa toimeksiantajalle lisää tietoa erityistä tukea tarvitsevan lapsen fyysisen
aktiivisuuden ja motorisen kehityksen tukemisesta, sillä koottua tietoa aiheesta on olemassa niukasti. Halusimme myös kehittää ohjausosaamistamme lasten kanssa. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi eräs Kontiolahden kunnan päiväkoti.
Liikuntaleikkituokiot järjestimme alkusyksystä 2021. Jokaisesta liikuntaleikkituokiosta
teimme ensin tuntisuunnitelmat, joihin kirjattiin turvallisuussuunnitelma, tuokion tehtävät ja
niiden ydinkohdat, tavoitteet sekä tarvittavat välineet. Liikuntaleikkituokioita ohjasimme
yhteensä kolme kertaa. Tuokioihin valitut harjoitteet pohjautuivat lasten taitojen kehityksen tukemiseen ja päiväkodin toiveisiin.
Palautetta pyydettiin lapsilta toiminnallisesti ja sanallisesti sekä päiväkodin henkilökunnalta kirjallisesti. Palautteisiin ja omaan reflektioon pohjautuen onnistuimme liikuntaleikkituokioilla saamaan aikaiseksi liikunnan iloa tuottavia kokemuksia. Onnistuimme myös valitsemaan kohderyhmälle soveltuvia harjoitteita, jotka tukivat lasten taitojen kehittymistä.
Jatkokehitysideana voisi toteuttaa pidemmän intervention, jossa selviäisi miten liikuntaleikkituokiot vaikuttavat pidemmällä aikavälillä lasten taitojen kehitykseen. Toisena ideana voisi keskittyä enemmän lasten palautteeseen ja kerätä sitä kirjallisena.