Havaintomotoriikan kehittäminen Salibandyssa : valmennusmateriaali valmentajille
Lähteenmäki, Markus; Nykänen, Eetu (2021)
Lähteenmäki, Markus
Nykänen, Eetu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110519347
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110519347
Tiivistelmä
Salibandy on vauhdikas joukkuepallopeli, jossa tilanteet vaihtuvat nopeasti ja pelaajat joutuvat tekemään päätöksiä toimintansa suhteen näiden pohjalta. Parhaat pelaajat pystyvät havainnoimaan ympäristöään monipuolisesti ja tekemään näin aina oikeita päätöksiä pelikentällä. Tämän taustalla on hyvin kehittynyt havaintomotoriikka, eli kyky hahmottaa itseään ympäröivässä tilassa ja toimia sen antamien ärsykkeiden mukaisesti. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa Westend Indiansin salibandyvalmentajille valmennusmateriaalia harjoitusvideoiden sekä oppaan muodossa. Materiaalin kautta tavoitteena on kehittää valmentajien osaamista havaintomotoriikan harjoittamisessa salibandyn lajiharjoittelussa.
Työn teoreettinen viitekehys koostui salibandysta, motorisesta oppimisesta sekä taitoharjoittelun valmentamisesta. Tämän viitekehyksen pohjalta suoritettiin tiedonhaku, jossa etsittiin tuoreinta tietoa nopeiden pallopelien havainnointiharjoittelusta. Tiedonhaun tulokset integroitiin vastaamaan salibandyn lajivaatimuksia. Näin saatiin luotua konkreettisia harjoituksia valmentajien hyödynnettäväksi sekä tuotua ilmi yleisiä periaatteita havainnoinnin harjoittamisesta. Lopulliseksi tuotokseksi muodostui 10 eri harjoitusvideota yhteistyökumppanin valmennuspankkiin sekä opas, joka sisältää teoriatietoa sekä harjoitukset tekstimuodossa perusteluineen.
Tiedonhaussa ilmenneen tiedon perusteella salibandyn havainnointiharjoittelussa tärkeimpinä periaatteina kulkevat taidon harjoittaminen kokonaisuutena, suljettujen harjoitteiden välttäminen, joissa pelaajien päätöksenteko on minimaalista, sekä mahdollisimman lajinomaisessa ympäristössä harjoittelu. Lapsilla ja nuorilla harjoittelun tulisi paljon olla pelinomaista, kun taas vanhemmilla ja taitavammilla pelaajilla voidaan keskittyä taktisempiin seikkoihin sekä kilpailutilannetta vastaaviin harjoituksiin.
Työn teoreettinen viitekehys koostui salibandysta, motorisesta oppimisesta sekä taitoharjoittelun valmentamisesta. Tämän viitekehyksen pohjalta suoritettiin tiedonhaku, jossa etsittiin tuoreinta tietoa nopeiden pallopelien havainnointiharjoittelusta. Tiedonhaun tulokset integroitiin vastaamaan salibandyn lajivaatimuksia. Näin saatiin luotua konkreettisia harjoituksia valmentajien hyödynnettäväksi sekä tuotua ilmi yleisiä periaatteita havainnoinnin harjoittamisesta. Lopulliseksi tuotokseksi muodostui 10 eri harjoitusvideota yhteistyökumppanin valmennuspankkiin sekä opas, joka sisältää teoriatietoa sekä harjoitukset tekstimuodossa perusteluineen.
Tiedonhaussa ilmenneen tiedon perusteella salibandyn havainnointiharjoittelussa tärkeimpinä periaatteina kulkevat taidon harjoittaminen kokonaisuutena, suljettujen harjoitteiden välttäminen, joissa pelaajien päätöksenteko on minimaalista, sekä mahdollisimman lajinomaisessa ympäristössä harjoittelu. Lapsilla ja nuorilla harjoittelun tulisi paljon olla pelinomaista, kun taas vanhemmilla ja taitavammilla pelaajilla voidaan keskittyä taktisempiin seikkoihin sekä kilpailutilannetta vastaaviin harjoituksiin.