B2B-pilvipalvelun käytettävyyden arviointi ja kehittäminen : case LAWLY by Ramboll
Haaparanta, Sanna (2021)
Haaparanta, Sanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110819407
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110819407
Tiivistelmä
Käyttäjäkeskeisyys on tullut yhä merkittävämmäksi digitaalisten palveluiden kehittämisessä. Kilpailussa tuotteen ominaisuudet ja käytettävyys korostuvat, sillä asiakkaat kaikkoavat, jos tuotetta ei koeta miellyttäväksi ja vaivattomaksi käyttää.
Laadullisessa, tutkimuksellisessa kehittämistyössä on pyritty selvittämään laatu-, ympäristö- ja työturvallisuuden johtamiseen ja arviointiin kehitetyn pilvipalvelun käytettävyyttä ja siihen vaikuttavia asioita. Alkuun on kartoitettu lähtötilannetta sekä keskeistä käsitteistöä, käyty läpi erilaisia käytettävyyden arviointimenetelmiä ja perusteltu kehittämistutkimukseen mukaan valitut menetelmät. Dokumenttianalyysillä selvitettiin aiempaa asiakaspalautetta sekä sivuston statistiikkaa.
Käytettävyyden arviointimenetelmänä on käytetty heuristista arviointia. Arvioinnissa on mukana kolme eri käytettävyysheuristiikkaa, arvioijina toimi neljä henkilöä tutkimuksellisen kehittämistyön tekijä mukaan lukien. Heuristisessa arvioinnissa löytyi melko paljon käytettävyyspuutteita. Neljä arvioijaa löysi merkittävässä määrin keskenään eri ongelmia, joten usean arvioijan hyöty pystyttiin toteamaan.
Heuristisen arvioinnin tuloksena syntyi palvelun jatkokehitystä varten räätälöity uusi LAWLY-heuristiikka. Lopuksi on käsitelty käytettävyyteenkin vaikuttavia yleisiä suunnitteluperiaatteita ja pohdittu kuinka palvelun käytettävyyttä ja käyttäjäkokemusta on mahdollista jatkossa kehittää. User-centricity has become increasingly important in digital service development. The features and usability of the product are emphasized, because customers are not willing to purchase the product deemed unpleasant or undesirable.
The goal of this qualitative development study was to review the usability of the cloud service developed for Health, Environment, Safety and Quality (HSEQ) management. In the first phase, the initial situation and the key concepts have been described, various usability assessment methods have been reviewed, and the methods chosen for the study have been justified. In the second phase the document analysis was used to find out previous customer feedback and the site's statistics.
Heuristic evaluation has been used as the usability evaluation method. The evaluation involves three different usability heuristics, evaluated by four reviewers. Numerous usability deficiencies were found in the heuristic evaluation. The four reviewers found different kind of usability problems, so it could be shown that the use of multiple reviewers was beneficial for the study.
The heuristic evaluation resulted in a new heuristic LAWLY method designed for the further development of the service. In addition, design principles, which affect usability, have been discussed. Finally, it has been considered how the usability and user experience of the service can be further developed.
Laadullisessa, tutkimuksellisessa kehittämistyössä on pyritty selvittämään laatu-, ympäristö- ja työturvallisuuden johtamiseen ja arviointiin kehitetyn pilvipalvelun käytettävyyttä ja siihen vaikuttavia asioita. Alkuun on kartoitettu lähtötilannetta sekä keskeistä käsitteistöä, käyty läpi erilaisia käytettävyyden arviointimenetelmiä ja perusteltu kehittämistutkimukseen mukaan valitut menetelmät. Dokumenttianalyysillä selvitettiin aiempaa asiakaspalautetta sekä sivuston statistiikkaa.
Käytettävyyden arviointimenetelmänä on käytetty heuristista arviointia. Arvioinnissa on mukana kolme eri käytettävyysheuristiikkaa, arvioijina toimi neljä henkilöä tutkimuksellisen kehittämistyön tekijä mukaan lukien. Heuristisessa arvioinnissa löytyi melko paljon käytettävyyspuutteita. Neljä arvioijaa löysi merkittävässä määrin keskenään eri ongelmia, joten usean arvioijan hyöty pystyttiin toteamaan.
Heuristisen arvioinnin tuloksena syntyi palvelun jatkokehitystä varten räätälöity uusi LAWLY-heuristiikka. Lopuksi on käsitelty käytettävyyteenkin vaikuttavia yleisiä suunnitteluperiaatteita ja pohdittu kuinka palvelun käytettävyyttä ja käyttäjäkokemusta on mahdollista jatkossa kehittää.
The goal of this qualitative development study was to review the usability of the cloud service developed for Health, Environment, Safety and Quality (HSEQ) management. In the first phase, the initial situation and the key concepts have been described, various usability assessment methods have been reviewed, and the methods chosen for the study have been justified. In the second phase the document analysis was used to find out previous customer feedback and the site's statistics.
Heuristic evaluation has been used as the usability evaluation method. The evaluation involves three different usability heuristics, evaluated by four reviewers. Numerous usability deficiencies were found in the heuristic evaluation. The four reviewers found different kind of usability problems, so it could be shown that the use of multiple reviewers was beneficial for the study.
The heuristic evaluation resulted in a new heuristic LAWLY method designed for the further development of the service. In addition, design principles, which affect usability, have been discussed. Finally, it has been considered how the usability and user experience of the service can be further developed.