Suomalaisten pörssilistattujen peliyrityksien strategioiden yhtäläisyydet ja eroavaisuudet
Räisänen, Jari (2021)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Räisänen, Jari
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110919561
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110919561
Tiivistelmä
Tämän seminaarityön päätarkoituksena oli verrata eri pelialan yritysten strategioita ja selvittää mitä samankaltaisuuksia ja eroja niissä on. Koska otanta olisi muuten ollut niin laaja, rajattiin se kattamaan ainoastaan Suomen kaikki neljä pörssilistattua peliyritystä.
Tutkimukseen otettiin mukaan neljä yritystä: Next Games, Remedy Entertainment, Nitro Games sekä Rovio Entertainment. Kirjoitelmassa verrattiin pääasiassa yrityksien vuosien 2019 ja 2020 vuosikertomuksien sisältöjä, joissa kerrotaan yrityksien strategioista.
Tutkittavien yritysten työntekijämäärät ja liikevaihto eroavat. Lisäksi kaikki yritykset tuottavat erityyppisiä pelejä. Näiden eroavaisuuksien takia kyseisillä yrityksillä on myös erilaisia tavoitteita, mutta yksi yhteinen tavoite kaikilla yrityksillä on: Kaikki tavoittelevat liiketoimintansa kasvua, johon myös strategioillaan tähtäävät.
Tutkimuksen tuloksena kaikilta neljältä yritykseltä löytyi neljä yhteistä strategian piirrettä, jotka ovat: osaavat ja hyvinvoivat tiimit, oma teknologia, monipuoliset projektit sekä pitkäikäiset pelit. Lisäksi strategioista pystyttiin löytämään useita erilaisuuksia. Tutkimuksen mobiilipeliyhtiöllä oli yhteisiä strategioiden piirteitä, joita Remedy Entertainmentin strategiassa ei mainittu. Lisäksi löytyi joitakin kahden yrityksen jakamia strategian piirteitä sekä myös täysin ainutlaatuisia strategiota. The main purpose of this Bachelor’s thesis (later, ‘thesis’) was to find out what common features and differences there are between the strategies of different companies in the game industry. As the sample size used in the study would otherwise have been too large, it was limited to only contain the four publicly listed game companies in Finland.
Four companies were included in the study: Next Games, Remedy Entertainment, Nitro Games, and Rovio Entertainment. In the thesis the main things that were compared were the contents of the companies’ 2019 and 2020 annual reports, in which the companies tell about their strategies.
The surveyed companies differ in terms of the number of employees and the amount of revenue. In addition, all companies produce different types of games. Because of these differences, these companies also have different goals, but one common goal that the surveyed companies all share is striving for the growth of their business, which is also the aim of their strategies.
As the result of the study, it was noticed that all companies’ strategies have four common features, which are skilled and well-being teams, own technology, diverse projects, and long-lasting games. In addition, several differences could be found in the strategies. The three mobile game companies in the study had common strategic features that were not mentioned in Remedy Entertainment’s strategy. In addition, some strategic commonalities only shared by two companies were also found, as well as completely unique strategies.
Tutkimukseen otettiin mukaan neljä yritystä: Next Games, Remedy Entertainment, Nitro Games sekä Rovio Entertainment. Kirjoitelmassa verrattiin pääasiassa yrityksien vuosien 2019 ja 2020 vuosikertomuksien sisältöjä, joissa kerrotaan yrityksien strategioista.
Tutkittavien yritysten työntekijämäärät ja liikevaihto eroavat. Lisäksi kaikki yritykset tuottavat erityyppisiä pelejä. Näiden eroavaisuuksien takia kyseisillä yrityksillä on myös erilaisia tavoitteita, mutta yksi yhteinen tavoite kaikilla yrityksillä on: Kaikki tavoittelevat liiketoimintansa kasvua, johon myös strategioillaan tähtäävät.
Tutkimuksen tuloksena kaikilta neljältä yritykseltä löytyi neljä yhteistä strategian piirrettä, jotka ovat: osaavat ja hyvinvoivat tiimit, oma teknologia, monipuoliset projektit sekä pitkäikäiset pelit. Lisäksi strategioista pystyttiin löytämään useita erilaisuuksia. Tutkimuksen mobiilipeliyhtiöllä oli yhteisiä strategioiden piirteitä, joita Remedy Entertainmentin strategiassa ei mainittu. Lisäksi löytyi joitakin kahden yrityksen jakamia strategian piirteitä sekä myös täysin ainutlaatuisia strategiota.
Four companies were included in the study: Next Games, Remedy Entertainment, Nitro Games, and Rovio Entertainment. In the thesis the main things that were compared were the contents of the companies’ 2019 and 2020 annual reports, in which the companies tell about their strategies.
The surveyed companies differ in terms of the number of employees and the amount of revenue. In addition, all companies produce different types of games. Because of these differences, these companies also have different goals, but one common goal that the surveyed companies all share is striving for the growth of their business, which is also the aim of their strategies.
As the result of the study, it was noticed that all companies’ strategies have four common features, which are skilled and well-being teams, own technology, diverse projects, and long-lasting games. In addition, several differences could be found in the strategies. The three mobile game companies in the study had common strategic features that were not mentioned in Remedy Entertainment’s strategy. In addition, some strategic commonalities only shared by two companies were also found, as well as completely unique strategies.