Miehet ja kosmetiikka – Tutkimus verkkokaupan kehittämisen tueksi
Nyman, Anette; Nurmi, Kira (2021)
Lataukset:
Nyman, Anette
Nurmi, Kira
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110919595
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110919595
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia ja kartoittaa miesten kosmetiikan käyttöä ja kosmetiikka mieltymyksiä verkkokaupan kehittämisen tueksi. Tutkimusongelmia olivat miesten kosmetiikan kuluttaminen sekä ostokäyttäytyminen kosmetiikan verkkokaupassa. Tavoitteena oli ymmärtää, mitä kosmetiikkaa miehet käyttävät ja miksi, sekä miten kosmetiikkaa myyvä verkkokauppa voi vastata miesasiakkaidensa tämänhetkisiin tarpeisiin. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi suomalainen kosmetiikkatuotteita jälleenmyyvä verkkokauppa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin miesten kosmetiikkatottumuksia historiasta nykypäivään tulevaisuudennäkymän kartoittamiseksi, tarkasteltiin miesten ja naisten ihon biofyysisiä eroja, käsiteltiin miesten ostokäyttäytymistä sekä suoritettiin kilpailevista verkkokaupoista havainnointitutkimus. Kyselytutkimus toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella, jonka kohderyhmä oli jo jonkin verran kosmetiikkaa käyttävät tai kosmetiikasta kiinnostuneet mieskuluttajat. Määrällisellä kyselytutkimuksella kartoitettiin mieskuluttajien nykyistä suhdetta kosmetiikkaan ja kosmetiikkaa myyviin verkkokauppoihin. Tuloksista selvisi, että miesten kosmetiikan käytössä on havaittavissa nousujohteinen trendi. Miesten kosmetiikan käyttö on lisääntynyt ja monipuolistunut viime vuosien aikana. Miehet suosivat vahvasti miehille suunnattuja ja markkinoituja tuotteita, jotka ovat tehokkaita, helppokäyttöisiä ja helposti löydettävissä. Teoriaosuuden tietoja rinnastettiin kyselytutkimuksen tuloksiin, joiden avulla laadittiin kehitysehdotuksia toimeksiantajalle.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin miesten kosmetiikkatottumuksia historiasta nykypäivään tulevaisuudennäkymän kartoittamiseksi, tarkasteltiin miesten ja naisten ihon biofyysisiä eroja, käsiteltiin miesten ostokäyttäytymistä sekä suoritettiin kilpailevista verkkokaupoista havainnointitutkimus. Kyselytutkimus toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella, jonka kohderyhmä oli jo jonkin verran kosmetiikkaa käyttävät tai kosmetiikasta kiinnostuneet mieskuluttajat. Määrällisellä kyselytutkimuksella kartoitettiin mieskuluttajien nykyistä suhdetta kosmetiikkaan ja kosmetiikkaa myyviin verkkokauppoihin. Tuloksista selvisi, että miesten kosmetiikan käytössä on havaittavissa nousujohteinen trendi. Miesten kosmetiikan käyttö on lisääntynyt ja monipuolistunut viime vuosien aikana. Miehet suosivat vahvasti miehille suunnattuja ja markkinoituja tuotteita, jotka ovat tehokkaita, helppokäyttöisiä ja helposti löydettävissä. Teoriaosuuden tietoja rinnastettiin kyselytutkimuksen tuloksiin, joiden avulla laadittiin kehitysehdotuksia toimeksiantajalle.
