Kurkistus lasten joogan maailmaan : opas joogan elementtien hyödyntämisestä varhaiskasvatuksessa
Kiili, Essi; Kataja, Jutta (2021)
Kiili, Essi
Kataja, Jutta
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110919580
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110919580
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli lasten joogan elementtien hyödyntäminen varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli antaa varhaiskasvattajille tietoa, kuinka varhaiskasvatuksessa voidaan hyödyntää joogaa. Tavoitteena oli luoda päiväkodille opas joogan elementtien hyödyntämisestä varhaiskasvatuksessa. Oppaan tavoitteena oli tutustuttaa varhaiskasvattajia joogaan ja antaa ideoita, kuinka joogaa voi hyödyntää heidän työssään.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka tuotoksena syntyi opas joogan elementtien hyödyntämisestä varhaiskasvatuksessa. Toimeksiantaja oli yksityinen päiväkoti Pilke Taikapirtti. Opinnäytetyön teoriaosuus rakennettiin kahden teeman ympärille, jotka olivat jooga sekä joogan elementit osana varhaisvatusta. Lähteinä käytettiin suomen ja englannin kielistä kirjallisuutta sekä elektronisia lähteitä.
Opinnäytetyön teoriapohja osoittaa, että joogassa ihminen huomioidaan kokonaisuutena, koska keho, mieli ja henki ovat tarkoituksena saada keskenään tasapainoon. Useimmiten lapset pitävät joogasta, koska sen kautta voi ilmaista itseään. Lasten joogaan voidaan ottaa mukaan satuja, hahmoja ja erilaisia asentoja. Lapset kokevat joogan useimmiten enemmänkin leikinomaisena ja jooga tukee lapsen luovuutta sekä mielikuvitusta.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka tuotoksena syntyi opas joogan elementtien hyödyntämisestä varhaiskasvatuksessa. Toimeksiantaja oli yksityinen päiväkoti Pilke Taikapirtti. Opinnäytetyön teoriaosuus rakennettiin kahden teeman ympärille, jotka olivat jooga sekä joogan elementit osana varhaisvatusta. Lähteinä käytettiin suomen ja englannin kielistä kirjallisuutta sekä elektronisia lähteitä.
Opinnäytetyön teoriapohja osoittaa, että joogassa ihminen huomioidaan kokonaisuutena, koska keho, mieli ja henki ovat tarkoituksena saada keskenään tasapainoon. Useimmiten lapset pitävät joogasta, koska sen kautta voi ilmaista itseään. Lasten joogaan voidaan ottaa mukaan satuja, hahmoja ja erilaisia asentoja. Lapset kokevat joogan useimmiten enemmänkin leikinomaisena ja jooga tukee lapsen luovuutta sekä mielikuvitusta.