Urheilutoimijoiden ja yritysten välinen yhteistyö Päijät-Hämeen alueella : tutkimus urheiluyhteistyöstä
Penna, Aaron (2021)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110919613
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110919613
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin Päijät-Hämeen alueella olevien yritysten ja urheilutoimijoiden välistä yhteistyötä. Työ tehtiin toimeksiantona Urheilijoiden kaksoisurat Päijät-Hämeessä-hankkeelle. Tarkoituksena oli, että tutkimuksesta saatavaa tietoa urheilijayhteistyöstä ja sen käytännöistä voitaisiin hyödyntää osana hanketta.
Työn teoriaosuudessa käsitellään kolmea tutkimukseen liittyvää teemaa: Suomalaista urheilukenttää, urheilun piirissä tapahtuvaa arvonluontia ja sen liiketoiminnallista hyödyntämistä sekä sponsorointia ja sen käytäntöjä.
Tutkimus toteutettiin etänä teemahaastatteluilla verkon kautta, joihin osallistui yksitellen kuusi alueen yrityksen edustajaa ja kaksi alueen urheiluseuraa. Haastattelusovelluksen avulla saaduista äänitteistä kirjoitettiin puhtaaksi tekstiversiot kaikista haastatteluista, joista kerättiin lopulliseen työhön keskeiset löydökset.
Tulosten perusteella urheilijayhteistyö haastatelluilla yrityksillä on ollut pääosin laadukasta ja perustunut niiden aidoille liiketoiminnan tarpeille. Myös toiminnallisemmat yhteistyötavat oli huomioitu. Ongelmaksi ilmeni kuitenkin tiettyjen urheilutoimijoiden liiketoimintaosaamisen puute. Haastatteluissa saatiin myös tietoa hyvistä toimintatavoista yhteistyössä.
Tulosten pohjalta muodostettiin neljän pisteen toimintamalli kumppanuuksia tavoitteleville urheilutoimijoille. Tulokset ilmensivät myös yritysten erilaisia lähtökohtia yhteistyöhön, joiden huomiointi on tärkeää tällaisille toimijoille. The Bachelor’s Thesis researched the collaboration between businesses and sports clubs and teams in Päijät-Häme area. The thesis was given as an assignment for the Athlete’s double careers in Päijät-Häme project. The intention was to include information about collaboration and good procedures procured in this research as part of the project.
The theory chapters of the thesis cover three relevant themes: Finnish sports environment, value creation within sports and its business applications and finally sponsorship and its procedures.
The research was implemented as a series of thematic interviews over the internet with 6 local business and 2 sports clubs’ representatives. The interviews were recorded within the interviewing application. The recordings were then transcribed clean into text files which were used in the thesis paper.
According to the results, the sports collaboration of the interviewed companies was mainly in good quality and based on their actual business needs. More action-based methods of collaboration were also generally considered. However, lack of business competences in certain sports collaborators surfaced as a problem. The interviews also provided information about good procedures in such collaborations.
Based on the results, a 4-point model of action was formed for sports clubs and teams which desire collaborative partnerships. Acknowledging the different premises through which businesses embark in such collaborations is important for such organizations.
Työn teoriaosuudessa käsitellään kolmea tutkimukseen liittyvää teemaa: Suomalaista urheilukenttää, urheilun piirissä tapahtuvaa arvonluontia ja sen liiketoiminnallista hyödyntämistä sekä sponsorointia ja sen käytäntöjä.
Tutkimus toteutettiin etänä teemahaastatteluilla verkon kautta, joihin osallistui yksitellen kuusi alueen yrityksen edustajaa ja kaksi alueen urheiluseuraa. Haastattelusovelluksen avulla saaduista äänitteistä kirjoitettiin puhtaaksi tekstiversiot kaikista haastatteluista, joista kerättiin lopulliseen työhön keskeiset löydökset.
Tulosten perusteella urheilijayhteistyö haastatelluilla yrityksillä on ollut pääosin laadukasta ja perustunut niiden aidoille liiketoiminnan tarpeille. Myös toiminnallisemmat yhteistyötavat oli huomioitu. Ongelmaksi ilmeni kuitenkin tiettyjen urheilutoimijoiden liiketoimintaosaamisen puute. Haastatteluissa saatiin myös tietoa hyvistä toimintatavoista yhteistyössä.
Tulosten pohjalta muodostettiin neljän pisteen toimintamalli kumppanuuksia tavoitteleville urheilutoimijoille. Tulokset ilmensivät myös yritysten erilaisia lähtökohtia yhteistyöhön, joiden huomiointi on tärkeää tällaisille toimijoille.
The theory chapters of the thesis cover three relevant themes: Finnish sports environment, value creation within sports and its business applications and finally sponsorship and its procedures.
The research was implemented as a series of thematic interviews over the internet with 6 local business and 2 sports clubs’ representatives. The interviews were recorded within the interviewing application. The recordings were then transcribed clean into text files which were used in the thesis paper.
According to the results, the sports collaboration of the interviewed companies was mainly in good quality and based on their actual business needs. More action-based methods of collaboration were also generally considered. However, lack of business competences in certain sports collaborators surfaced as a problem. The interviews also provided information about good procedures in such collaborations.
Based on the results, a 4-point model of action was formed for sports clubs and teams which desire collaborative partnerships. Acknowledging the different premises through which businesses embark in such collaborations is important for such organizations.