Mobiilipeliprototyypin kehittäminen peligraafikon näkökulmasta
Koponen, Antti (2021)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111120037
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111120037
Tiivistelmä
Peligraafikon tarve peliprojektien prototyypin kehitysvaiheessa tuntuu olevan yleisesti ottaen kiistelty, kun tarkastellaan pelinkehitystä koskevaa kirjallisuutta. Tässä opinnäytetyössä koitetaan löytää mahdollisuuksia hyödyntää peligraafikon osaamista prototyypin kehitystiimissä. Työssä vieraillaan myös peligraafikon normaalin mukavuusalueen ulkopuolisilla vastuualueilla.
Prototyyppivaiheen kehitystiimin pieni koko sekä päällekkäinen vastuunjako mahdollistavat peligraafikolle useampien roolien ottamisen kehityksen aikana. Työssä sivutaan hieman myös sitä, miten peligraafikko itse hyötyy erilaisille vastuualueille hyppäämisestä. Tämä työ sisältää toiminnallisen osuuden Areena-työnimikkeellä kehittämästämme mobiilipelin prototyypistä, jonka kautta tarkastellaan käytännön esimerkkejä peligraafikon osallistumisesta prototyypin kehittämiseen. Peligraafikolle lukeutuu prototyypin kehityksen aikana kaikki käyttäjärajapintaan liittyvä. Tämä tarkoittaa kaikkea grafiikasta, suunnitteluun ja ohjelmalliseen toteutukseen.
Ohjelmallista puolta ei tässä työssä käydä läpi, koska se olisi liian iso osa-alue eikä se ole suurimmalle osalle graafikoista relevantti. Työn tuloksena syntyi Areena-prototyypin graafinen ulkoasut sekä kasa esimerkkejä siitä, kuinka peligraafikko voi edesauttaa pelinkehityksen prototyyppivaihetta.
Prototyyppivaiheen kehitystiimin pieni koko sekä päällekkäinen vastuunjako mahdollistavat peligraafikolle useampien roolien ottamisen kehityksen aikana. Työssä sivutaan hieman myös sitä, miten peligraafikko itse hyötyy erilaisille vastuualueille hyppäämisestä. Tämä työ sisältää toiminnallisen osuuden Areena-työnimikkeellä kehittämästämme mobiilipelin prototyypistä, jonka kautta tarkastellaan käytännön esimerkkejä peligraafikon osallistumisesta prototyypin kehittämiseen. Peligraafikolle lukeutuu prototyypin kehityksen aikana kaikki käyttäjärajapintaan liittyvä. Tämä tarkoittaa kaikkea grafiikasta, suunnitteluun ja ohjelmalliseen toteutukseen.
Ohjelmallista puolta ei tässä työssä käydä läpi, koska se olisi liian iso osa-alue eikä se ole suurimmalle osalle graafikoista relevantti. Työn tuloksena syntyi Areena-prototyypin graafinen ulkoasut sekä kasa esimerkkejä siitä, kuinka peligraafikko voi edesauttaa pelinkehityksen prototyyppivaihetta.