Brändikäsikirja yritykselle
Isoviita, Henna (2021)
Isoviita, Henna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111220134
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111220134
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda toimintaa ohjaava brändikäsikirja pienelle, uudelle yritykselle. Brändikäsikirja toimii vahvana pohjana vasta-alkaneelle yritykselle ja sen avulla voidaan jatkaa brändin menestyksekästä rakentamista. Yrityksen toimiala on valokuvaus, visuaalinen brändäys ja markkinointi, joten työssä haluttiin painottaa nimenomaan brändin visuaalista identiteettiä. Opinnäytetyö on menetelmältään toiminnallinen ja se koostuu kahdesta teorialuvusta sekä toiminnallisesta osuudesta.
Teoriaosuudessa käydään ensin läpi brändiä käsitteenä sekä brändin rakentumista eri elementeistä. Sitten perehdytään brändin visuaaliseen identiteettiin tarkemmin. Yrityksen visuaalinen identiteetti syntyy väreistä, logosta, typografiasta ja kuvamaailmasta. Visuaaliset elementit käydään läpi yksityiskohtaisesti.
Toiminnallisessa osuudessa käsitellään brändikäsikirjan luominen vaihe vaiheelta. Lähtötilanteessa kartoitettiin pohjatietoa yrityksen perustamisesta, muun muassa kohderyhmä ja alan kilpailutilanne. Siinä tuli esille myös yrityksen ydinviesti. Tämän jälkeen tuotiin esiin yrityksen persoona ja tarina, äänensävy ja visuaalinen ilme. Toiminnallisessa osuudessa kuvattiin, miten ja miksi näihin ratkaisuihin ja valintoihin on päädytty.
Lopuksi käydään läpi työ ja sen vaiheet samalla pohtien omaa oppimista ja brändin rakentamisen tärkeyttä. Brändin rakentaminen on pitkäaikainen ja merkittävä prosessi. Panostaminen brändin kaikkiin yksityiskohtiin on tärkeää, sillä huolellisesti rakennetun brändin on mahdollista menestyä kilpailuilla markkinoilla. Toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena on yrityksen brändikäsikirja.
Teoriaosuudessa käydään ensin läpi brändiä käsitteenä sekä brändin rakentumista eri elementeistä. Sitten perehdytään brändin visuaaliseen identiteettiin tarkemmin. Yrityksen visuaalinen identiteetti syntyy väreistä, logosta, typografiasta ja kuvamaailmasta. Visuaaliset elementit käydään läpi yksityiskohtaisesti.
Toiminnallisessa osuudessa käsitellään brändikäsikirjan luominen vaihe vaiheelta. Lähtötilanteessa kartoitettiin pohjatietoa yrityksen perustamisesta, muun muassa kohderyhmä ja alan kilpailutilanne. Siinä tuli esille myös yrityksen ydinviesti. Tämän jälkeen tuotiin esiin yrityksen persoona ja tarina, äänensävy ja visuaalinen ilme. Toiminnallisessa osuudessa kuvattiin, miten ja miksi näihin ratkaisuihin ja valintoihin on päädytty.
Lopuksi käydään läpi työ ja sen vaiheet samalla pohtien omaa oppimista ja brändin rakentamisen tärkeyttä. Brändin rakentaminen on pitkäaikainen ja merkittävä prosessi. Panostaminen brändin kaikkiin yksityiskohtiin on tärkeää, sillä huolellisesti rakennetun brändin on mahdollista menestyä kilpailuilla markkinoilla. Toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena on yrityksen brändikäsikirja.