Kilpailija-analyysi kolmesta käsityöalan yrityksestä
Niskanen, Nelli (2021)
Niskanen, Nelli
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111220144
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111220144
Tiivistelmä
Opinnäytetyönä laadittiin kilpailija-analyysi, jossa tarkasteltiin kolmea suomalaista käsityöalan yritystä. Yrityksiä analysoitiin tilinpäätöstunnuslukujen ja SWOT-analyysien avulla. Tunnusluvuista ja SWOT-analyyseistä kerättiin teoriatietoa, joka auttaa lukijaa ymmärtämään esimerkiksi, miten tunnusluvut laadittiin ja miksi yrityksen kannattaa laatia SWOT-analyysi.
Yrityksien taloudellista tilannetta tarkasteltiin vuosilta 2018, 2019 ja 2020. Koronaepidemia vaikutti maailman talouteen erityisesti vuoden 2020 aikana, joten tämä otettiin huomioon opinnäytetyössä tuloksia analysoidessa. SWOT-analyysit laadittiin potentiaalisen asiakkaan näkökulmasta, julkisesti löydettävissä olevan tiedon perusteella.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli analysoida yritys A:ta, yritys B:tä ja yritys C:tä sekä tuottaa yritys A:lle hyödyllistä tutkimustulosta, tuomalla esille yritystoiminnan taloudellisia ja toiminnallisia kehittämiskohtia, sekä tuoda ilmi jo toimivia osa-alueita.
Kilpailija-analyysin tärkeimpinä johtopäätöksinä on, että yritys A:n toiminta tunnuslukujen analyysien perusteella, on taloudellisesti vakaalla pohjalla kilpailijoihin ja toimialaan verrattuna. Globaalit ongelmat (COVID-19) ei tuottanut yrityksen toimintaan merkittäviä negatiivisia vaikutuksia kilpailijoihin verrattuna.
SWOT-analyyseissä kotimaisuus ja näkyvyys sosiaalisessa mediassa ja verkkokauppojen avulla olivat yritysten suurimmat mahdollisuudet. Lisääntynyt kilpailu markkinoilla tuottaa yrityksille haastetta myös jatkossa ja henkilöstön vähäisyys saattaa vaikeuttaa yritys A:n toiminnan kehittymistä.
Yrityksien taloudellista tilannetta tarkasteltiin vuosilta 2018, 2019 ja 2020. Koronaepidemia vaikutti maailman talouteen erityisesti vuoden 2020 aikana, joten tämä otettiin huomioon opinnäytetyössä tuloksia analysoidessa. SWOT-analyysit laadittiin potentiaalisen asiakkaan näkökulmasta, julkisesti löydettävissä olevan tiedon perusteella.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli analysoida yritys A:ta, yritys B:tä ja yritys C:tä sekä tuottaa yritys A:lle hyödyllistä tutkimustulosta, tuomalla esille yritystoiminnan taloudellisia ja toiminnallisia kehittämiskohtia, sekä tuoda ilmi jo toimivia osa-alueita.
Kilpailija-analyysin tärkeimpinä johtopäätöksinä on, että yritys A:n toiminta tunnuslukujen analyysien perusteella, on taloudellisesti vakaalla pohjalla kilpailijoihin ja toimialaan verrattuna. Globaalit ongelmat (COVID-19) ei tuottanut yrityksen toimintaan merkittäviä negatiivisia vaikutuksia kilpailijoihin verrattuna.
SWOT-analyyseissä kotimaisuus ja näkyvyys sosiaalisessa mediassa ja verkkokauppojen avulla olivat yritysten suurimmat mahdollisuudet. Lisääntynyt kilpailu markkinoilla tuottaa yrityksille haastetta myös jatkossa ja henkilöstön vähäisyys saattaa vaikeuttaa yritys A:n toiminnan kehittymistä.
