Neuropsykiatristen häiriöiden mukana tuomat haasteet ja niiden ohjausmenetelmät
Trygg, Opri; Kokoi, Mona (2021)
Trygg, Opri
Kokoi, Mona
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111420204
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111420204
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata, miten lastensuojelulaitoksessa työskentelevät ohjaajat pystyvät tukemaan lapsen neuropsykiatristen sairauksien mukana tuomia haasteita ohjaustoiminnan keinoin. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Etelä-Suomen lastensuojelulaitoksen erityisyksikön kanssa. Työn tavoitteena oli saada tutkittua tietoa ohjaustoiminnan menetelmistä, joilla tuetaan neuropsykiatrisia piirteitä omaavan lapsen kasvua ja kehitystä. Tutkimuskysymyksiksi muodostuivat seuraavat: Millaisia haasteita neuropsykiatriset häiriöt tuovat lapselle? Millaisia ohjausmenetelmiä neuropsykiatrisilla lapsilla käytetään? Millaisia ohjausmenetelmiä on käytössä lastensuojeluyksiköissä?
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koottiin lastensuojelun kokonaisuudesta, lapsen kasvusta ja kehityksestä, yleisimmistä neuropsykiatrisista sairauksista, neuropsykiatristen sairauksien mukana tuomista haasteista, sekä neuropsykiatristen lasten kanssa työskentelystä. Opinnäytetyön toteutustapana käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Katsaukseen valikoitui 8 tutkimusta, jotka analysoitiin aineistolähtöistä sisällön analyysiä hyödyntäen. Tutkimusaineistoa kerättiin seuraavista tietokannoista: Medic, Proquest, Eric, Apa sekä manuaalisella haulla Google Scholarista. Aineistoksi hyväksyttiin suomen- ja englanninkieliset tutkimukset, aikaväliltä 2011-2021 ja aineiston tuli vastata vähintään yhteen tutkimuskysymyksistä.
Tuloksista nousi kolme pääteemaa: haasteet, vuorovaikutus ja kommunikaatio, sekä terapiat- ja interventiot. Tuloksissa vuorovaikutuksen ja kommunikaation tärkeys korostuu. Neuropsykiatriset häiriöt tuovat haasteita käyttäytymisen säätelyyn, tunnesäätelyyn ja toiminnanohjaukseen, jotka taas tuovat haasteita vuorovaikutukseen. Vuorovaikutusta ja kommunikaatiota tehostamalla toimintaa ja käyttäytymistä voidaan ohjata toivottuun suuntaan, sekä rakentaa luottamussuhteita. Terapiat ja interventiot perustuvat luottamukselliseen vuorovaikutukseen ja toimivaan kommunikaatioon. Terapioissa ja interventioissa tehostetaan myös vuorovaikutuksen ja kommunikoinnin taitoja.
Neuropsykiatristen häiriöiden tuomien haasteiden ohjaustoiminnan menetelmistä tietoa oli niukasti saatavilla tai vaihtoehtoisesti ohjaustoiminnan menetelmiä ei ollut tutkittu tarpeeksi. Jatkossa voisi hyödyttää, jos ohjaustoiminnan menetelmien soveltuvuutta neuropsykiatristen häiriöiden hoitoon tutkittaisiin lisää.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koottiin lastensuojelun kokonaisuudesta, lapsen kasvusta ja kehityksestä, yleisimmistä neuropsykiatrisista sairauksista, neuropsykiatristen sairauksien mukana tuomista haasteista, sekä neuropsykiatristen lasten kanssa työskentelystä. Opinnäytetyön toteutustapana käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Katsaukseen valikoitui 8 tutkimusta, jotka analysoitiin aineistolähtöistä sisällön analyysiä hyödyntäen. Tutkimusaineistoa kerättiin seuraavista tietokannoista: Medic, Proquest, Eric, Apa sekä manuaalisella haulla Google Scholarista. Aineistoksi hyväksyttiin suomen- ja englanninkieliset tutkimukset, aikaväliltä 2011-2021 ja aineiston tuli vastata vähintään yhteen tutkimuskysymyksistä.
Tuloksista nousi kolme pääteemaa: haasteet, vuorovaikutus ja kommunikaatio, sekä terapiat- ja interventiot. Tuloksissa vuorovaikutuksen ja kommunikaation tärkeys korostuu. Neuropsykiatriset häiriöt tuovat haasteita käyttäytymisen säätelyyn, tunnesäätelyyn ja toiminnanohjaukseen, jotka taas tuovat haasteita vuorovaikutukseen. Vuorovaikutusta ja kommunikaatiota tehostamalla toimintaa ja käyttäytymistä voidaan ohjata toivottuun suuntaan, sekä rakentaa luottamussuhteita. Terapiat ja interventiot perustuvat luottamukselliseen vuorovaikutukseen ja toimivaan kommunikaatioon. Terapioissa ja interventioissa tehostetaan myös vuorovaikutuksen ja kommunikoinnin taitoja.
Neuropsykiatristen häiriöiden tuomien haasteiden ohjaustoiminnan menetelmistä tietoa oli niukasti saatavilla tai vaihtoehtoisesti ohjaustoiminnan menetelmiä ei ollut tutkittu tarpeeksi. Jatkossa voisi hyödyttää, jos ohjaustoiminnan menetelmien soveltuvuutta neuropsykiatristen häiriöiden hoitoon tutkittaisiin lisää.