Kasvatusyhteistyö vanhempien kanssa varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta
Ojanen, Minttu (2021)
Ojanen, Minttu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111520317
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111520317
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli kasvatusyhteistyö vanhempien kanssa varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta. Opinnäytetyön tilaajana oli Lahden kaupungin päiväkoti. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä kasvatusyhteistyöstä. Tutkittiin myös, kuinka varhaiskasvatuksen opettajat kokivat kasvatusyhteistyön konkreettisesti näkyvän heidän yksikössään. Tavoitteena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia kasvatusyhteistyöstä vanhempien kanssa. Tällä opinnäytetyöllä tuotettiin tietoa toimeksiantajalle varhaiskasvatuksen opettajien ja vanhempien välisen kasvatusyhteistyön kehittämisen tueksi.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselylomaketutkimusta. Tutkimustehtävänä opinnäytetyössä oli varhaiskasvatuksen opettajien kokemukset kasvatusyhteistyöstä vanhempien kanssa.
Tutkimustulosten perusteella varhaiskasvatuksen opettajat kokivat kasvatusyhteistyön yleensä aina mutkattomaksi. Vanhempien kanssa saatiin luotua luottamus, jonka avulla kasvatusyhteistyöstä saatiin luotua syvempi yhteistyösuhde. Varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta vanhempien tarpeisiin ja toiveisiin pystyttiin vastaamaan suurimmilta osin. Paras asia, jonka varhaiskasvatuksen opettajat kokivat kasvatusyhteistyössä, oli aito kohtaaminen.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselylomaketutkimusta. Tutkimustehtävänä opinnäytetyössä oli varhaiskasvatuksen opettajien kokemukset kasvatusyhteistyöstä vanhempien kanssa.
Tutkimustulosten perusteella varhaiskasvatuksen opettajat kokivat kasvatusyhteistyön yleensä aina mutkattomaksi. Vanhempien kanssa saatiin luotua luottamus, jonka avulla kasvatusyhteistyöstä saatiin luotua syvempi yhteistyösuhde. Varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta vanhempien tarpeisiin ja toiveisiin pystyttiin vastaamaan suurimmilta osin. Paras asia, jonka varhaiskasvatuksen opettajat kokivat kasvatusyhteistyössä, oli aito kohtaaminen.