MOTORISET PERUSTAIDOT 9–13-VUOTIAIDEN MUODOSTELMALUISTELIJOIDEN LUISTELUN PERUSTAITOJEN TUKENA: MuokkaMotoriikka!-videoliikepankki fysioterapeuttisesta näkökulmasta
Ihalainen, Emma; Mäkinen, Inka (2021)
Ihalainen, Emma
Mäkinen, Inka
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111620352
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111620352
Tiivistelmä
Lasten ja nuorten fyysinen aktiivisuus on vähentynyt viimeisten vuosikymmenien aikana ja motorisissa taidoissa on havaittu puutteita. Puutteet motorisissa taidoissa voivat hidastaa lajitaitojen oppimista ja vaikuttaa fyysisen aktiivisuuden vähentymiseen. Pelkkä urheiluharrastus ei yksin riitä kattamaan lapsen tai nuoren kokonaisliikuntamäärää, joten omatoimista liikuntaa vapaa-ajalla tulisi tukea.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää videoliikepankki tukemaan 9–13-vuotiaden motorisia perustaitoja ja luistelun perustaitoja. Opinnäytetyön tarkoituksena oli, että Joensuun Katajan muodostelmaluistelun valmentajat voivat hyödyntää videoliikepankkia oheisharjoittelun monipuolistamiseen ja että muodostelmaluistelijat saavat käyttöönsä harjoitteita omatoimisen harjoittelun tueksi sekä fyysisen aktiivisuuden lisäämiseksi. Toimeksiantajana toimi Joensuun Katajan Muodostelmaluistelujaosto.
Videoliikepankin liikkeet suunniteltiin teoriatiedon sekä kohderyhmälle ja heidän valmentajilleen toteutetun mielipidekyselyn perusteella. Harjoitteiksi valittiin tasapaino- ja liikkumistaitoja kehittäviä liikkeitä, joissa otettiin huomioon myös luistelun perustaidot. Jatkokehitysideana on tuotoksen testaaminen käytännössä, jotta voidaan nähdä, kehittyvätkö luistelun perustaidot liikepankin avulla. Physical activity in children and adolescents has decreased in recent decades and the deficiencies in motor skills have been detected. The deficiencies in motor skills can slow down the learning of sport-specific skills and thus affect physical activity. Simply playing sports alone is not enough to cover the total amount of physical activity in children or adolescents, and therefore, physical activity in free time should be supported.
The aim of this thesis, commissioned by Joensuun Kataja Synchronized Skating Division, was to develop an exercise video library to support the basic motor skills and basic skating skills in 9-13-year-olds. The objective of this thesis was to allow Joensuu Kataja synchronized skating coaches and skaters to utilize this exercise video library to diversify off-ice training and provide skaters with exercises to support their independent training and enhance their physical activity.
The exercises in the video library were planned on the basis of theoretical knowledge and an opinion poll which was conducted among the target group and their coaches. The exercises were chosen to develop balance skills and basic movement skills in addition to basic skating skills. A further development idea is to test the exercises included in the video library in practice to see if they improve basic skating skills.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää videoliikepankki tukemaan 9–13-vuotiaden motorisia perustaitoja ja luistelun perustaitoja. Opinnäytetyön tarkoituksena oli, että Joensuun Katajan muodostelmaluistelun valmentajat voivat hyödyntää videoliikepankkia oheisharjoittelun monipuolistamiseen ja että muodostelmaluistelijat saavat käyttöönsä harjoitteita omatoimisen harjoittelun tueksi sekä fyysisen aktiivisuuden lisäämiseksi. Toimeksiantajana toimi Joensuun Katajan Muodostelmaluistelujaosto.
Videoliikepankin liikkeet suunniteltiin teoriatiedon sekä kohderyhmälle ja heidän valmentajilleen toteutetun mielipidekyselyn perusteella. Harjoitteiksi valittiin tasapaino- ja liikkumistaitoja kehittäviä liikkeitä, joissa otettiin huomioon myös luistelun perustaidot. Jatkokehitysideana on tuotoksen testaaminen käytännössä, jotta voidaan nähdä, kehittyvätkö luistelun perustaidot liikepankin avulla.
The aim of this thesis, commissioned by Joensuun Kataja Synchronized Skating Division, was to develop an exercise video library to support the basic motor skills and basic skating skills in 9-13-year-olds. The objective of this thesis was to allow Joensuu Kataja synchronized skating coaches and skaters to utilize this exercise video library to diversify off-ice training and provide skaters with exercises to support their independent training and enhance their physical activity.
The exercises in the video library were planned on the basis of theoretical knowledge and an opinion poll which was conducted among the target group and their coaches. The exercises were chosen to develop balance skills and basic movement skills in addition to basic skating skills. A further development idea is to test the exercises included in the video library in practice to see if they improve basic skating skills.