Puutekniikan insinöörien esihenkilötaidot
Uutela, Katri (2021)
Uutela, Katri
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111520324
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111520324
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää puutekniikan koulutuksen aikaisten esihenkilö- ja johtamisopintojen hyödyllisyys työelämän näkökulmasta. Työn toimeksiantajana toimi LAB-ammattikorkeakoulu, joka ainoana korkeakouluna Suomessa kouluttaa puutekniikan insinöörejä.
Työ on jaettu teoria- ja tutkimusosaan. Tutkimuksen teoreettisessa osuudessa perehdyttiin puutekniikan koulutukseen ja alan tulevaisuuden näkymiin sekä johtamiskulttuuriin Suomessa, erilaisiin johtamistyyleihin ja hyvän esihenkilön ominaisuuksiin. Kvantitatiivinen tutkimus suoritettiin kahdella erillisellä kyselytutkimuksella, joissa kohderyhminä oli puutekniikan 3.–4.vuoden opiskelijat sekä puutekniikan alumnit. Kyselyiden tulokset osoittavat, että puutekniikan insinööreiltä löytyy kiinnostusta johtamisopintoja kohtaan ja niiden opiskelu koulutuksen aikana koetaan hyödylliseksi. Johtamis- ja esihenkilötaitojen opiskelulla on myös positiivinen yhteys puutekniikan insinöörien johtamistaitoihin. Sellaiset henkilöt, jotka ovat toimineet esihenkilöasemassa ja opiskelleet johtamista ja esihenkilötaitoja, valitsivat omia johtamistaitoja mittaavissa kysymyksissä säännöllisemmin ja keskimääräisesti enemmän hyvän esihenkilön ominaisuuksia tukevia vaihtoehtoja, kuin sellaiset, jotka eivät olleet opiskelleet esihenkilötaitoja ja johtamista.
Saatuja tuloksia voidaan hyödyntää puutekniikan koulutuksen suunnittelussa ja sen kehityksen seuraamisessa sekä opiskelijoiden henkilökohtaisessa opinto-ohjauksessa. Tutkimus avaa myös mahdollisuuden kohdennettuihin jatkotutkimuksiin puutekniikan insinöörien esihenkilö- ja johtamistaidoista.
Työ on jaettu teoria- ja tutkimusosaan. Tutkimuksen teoreettisessa osuudessa perehdyttiin puutekniikan koulutukseen ja alan tulevaisuuden näkymiin sekä johtamiskulttuuriin Suomessa, erilaisiin johtamistyyleihin ja hyvän esihenkilön ominaisuuksiin. Kvantitatiivinen tutkimus suoritettiin kahdella erillisellä kyselytutkimuksella, joissa kohderyhminä oli puutekniikan 3.–4.vuoden opiskelijat sekä puutekniikan alumnit. Kyselyiden tulokset osoittavat, että puutekniikan insinööreiltä löytyy kiinnostusta johtamisopintoja kohtaan ja niiden opiskelu koulutuksen aikana koetaan hyödylliseksi. Johtamis- ja esihenkilötaitojen opiskelulla on myös positiivinen yhteys puutekniikan insinöörien johtamistaitoihin. Sellaiset henkilöt, jotka ovat toimineet esihenkilöasemassa ja opiskelleet johtamista ja esihenkilötaitoja, valitsivat omia johtamistaitoja mittaavissa kysymyksissä säännöllisemmin ja keskimääräisesti enemmän hyvän esihenkilön ominaisuuksia tukevia vaihtoehtoja, kuin sellaiset, jotka eivät olleet opiskelleet esihenkilötaitoja ja johtamista.
Saatuja tuloksia voidaan hyödyntää puutekniikan koulutuksen suunnittelussa ja sen kehityksen seuraamisessa sekä opiskelijoiden henkilökohtaisessa opinto-ohjauksessa. Tutkimus avaa myös mahdollisuuden kohdennettuihin jatkotutkimuksiin puutekniikan insinöörien esihenkilö- ja johtamistaidoista.