Osallisuuden vahvistaminen kehitysvammatyössä -Verkkokoulutusmateriaali
Savolainen, Anne; Leskinen, Aija (2021)
Savolainen, Anne
Leskinen, Aija
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111620363
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111620363
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli rakentaa työntekijöille koulutuspaketti, joka edistää kehitysvammaisen henkilön osallisuutta omaa elämää koskevissa päätöksissä. Opinnäytetyön tavoitteena oli pedagogisen materiaalin kokoaminen Siun soten verkkokoulutuspohja Verkkareihin. Kehitysvammaliitto on kouluttanut Siun sotessa sisäisiä kouluttajia yksilökeskeiseen elämänsuunnitteluun, ja nyt haluttiin koko Siun soten vammaispalveluiden työntekijöille samansisältöinen materiaali.
Opinnäytetyössä keskeisinä menetelminä kulkivat dialogisuus, oppimispäiväkirjojen dokumentointi sekä reflektointi. Opinnäytetyön prosessia ohjasi konstruktivistinen malli. Työelämänedustajan sekä koulutusyksikön edustajan kanssa pidetyt palaverit olivat vuorovaikutteisia, jolloin materiaalin jäsentäminen sujui luontevasti. Palautetta sekä arviointia tehtiin läpi opinnäytetyön prosessin.
Valmiin materiaalin pilotointijakson jälkeen ei ilmennyt muutosehdotuksia, joten materiaali jaettiin kaikkien vammaispalvelun työntekijöiden opiskeltavaksi. Valmis koulutusmateriaali on koettu toimivaksi kokonaisuudeksi, ja näin ollen onnistuimme täyttämään toimeksiantajan tarpeen. Jatkokehittämisen kannalta Siun sotessa sisäisten kouluttajien rooli yksilökeskeisten menetelmien käytäntöön viemisessä on äärimmäisen tärkeä.
Opinnäytetyössä keskeisinä menetelminä kulkivat dialogisuus, oppimispäiväkirjojen dokumentointi sekä reflektointi. Opinnäytetyön prosessia ohjasi konstruktivistinen malli. Työelämänedustajan sekä koulutusyksikön edustajan kanssa pidetyt palaverit olivat vuorovaikutteisia, jolloin materiaalin jäsentäminen sujui luontevasti. Palautetta sekä arviointia tehtiin läpi opinnäytetyön prosessin.
Valmiin materiaalin pilotointijakson jälkeen ei ilmennyt muutosehdotuksia, joten materiaali jaettiin kaikkien vammaispalvelun työntekijöiden opiskeltavaksi. Valmis koulutusmateriaali on koettu toimivaksi kokonaisuudeksi, ja näin ollen onnistuimme täyttämään toimeksiantajan tarpeen. Jatkokehittämisen kannalta Siun sotessa sisäisten kouluttajien rooli yksilökeskeisten menetelmien käytäntöön viemisessä on äärimmäisen tärkeä.