Covid-19 pandemian vaikutukset sairaanhoitajaopiskelijoiden opiskeluun ja hyvinvointiin
Juutilainen, Tanja; Rinkinen, Ella (2021)
Juutilainen, Tanja
Rinkinen, Ella
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111620393
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111620393
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata Covid-19 pandemian vaikutuksia toisen ja kolmannen vuoden sairaanhoitajaopiskelijoiden opiskelun, osaamisen kehittymisen ja hyvinvoinnin näkökulmista Laurea-ammattikorkeakoulussa Hyvinkään kampuksella. Tutkimuksen tavoitteena oli kerätä tietoa sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksista pandemian aikaisesta opiskelusta. Opiskelijoilta kerättiin myös kehittämisideoita opiskelun ja opetuksen suhteen. Saatua tietoa voidaan hyödyntää Laurean sairaanhoitajatutkinnon kehittämiseen ja opiskelijoiden hyvinvoinnin tukemiseen. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Laurea-ammattikorkeakoulu.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee oppimista ja hyvinvointia käsitteinä, sairaanhoitajien ammatillisia osaamisvaatimuksia sekä Covid-19 pandemiaa. Teoriaosuus koottiin sähköisistä julkaisuista sekä painetusta kirjallisuudesta. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusmenetelmäksi valittiin teemahaastattelu ja se toteutettiin ennalta tehdyn haastattelurungon ja etäyhteyden avulla Zoomissa. Tutkimukseen osallistui 9 sairaanhoitajaopiskelijaa Laurea-ammattikorkeakoulusta. Tutkimusaineisto analysoitiin käyttämällä sisällönanalyysia.
Opinnäytetyön tulosten perusteella Covid-19 pandemialla on ollut vaihtelevia vaikutuksia sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemaan oppimiseen, osaamisen kehittymiseen sekä hyvinvointiin. Vastauksissa korostuivat kuitenkin negatiiviset kokemukset. Etäopiskelun aikana opinnot koettiin raskaiksi ja työläiksi. Tuen ja avun saaminen opintoihin liittyen koettiin myös hankalammaksi pandemian aikana. Pieni osa opiskelijoista koki Covid-19 pandemian aikaisen opiskelun kuitenkin olevan yhtä helppoa tai helpompaa verrattuna opiskeluun ennen pandemiaa. Opiskelijoilta kysytyistä opiskelun ja opetuksen kehittämisideoista esille nousi erityisesti opetushenkilökunnan parempi tavoitettavuus, asiantuntijaluentojen lisääminen sekä opetuksen monipuolistaminen.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee oppimista ja hyvinvointia käsitteinä, sairaanhoitajien ammatillisia osaamisvaatimuksia sekä Covid-19 pandemiaa. Teoriaosuus koottiin sähköisistä julkaisuista sekä painetusta kirjallisuudesta. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusmenetelmäksi valittiin teemahaastattelu ja se toteutettiin ennalta tehdyn haastattelurungon ja etäyhteyden avulla Zoomissa. Tutkimukseen osallistui 9 sairaanhoitajaopiskelijaa Laurea-ammattikorkeakoulusta. Tutkimusaineisto analysoitiin käyttämällä sisällönanalyysia.
Opinnäytetyön tulosten perusteella Covid-19 pandemialla on ollut vaihtelevia vaikutuksia sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemaan oppimiseen, osaamisen kehittymiseen sekä hyvinvointiin. Vastauksissa korostuivat kuitenkin negatiiviset kokemukset. Etäopiskelun aikana opinnot koettiin raskaiksi ja työläiksi. Tuen ja avun saaminen opintoihin liittyen koettiin myös hankalammaksi pandemian aikana. Pieni osa opiskelijoista koki Covid-19 pandemian aikaisen opiskelun kuitenkin olevan yhtä helppoa tai helpompaa verrattuna opiskeluun ennen pandemiaa. Opiskelijoilta kysytyistä opiskelun ja opetuksen kehittämisideoista esille nousi erityisesti opetushenkilökunnan parempi tavoitettavuus, asiantuntijaluentojen lisääminen sekä opetuksen monipuolistaminen.