Tytöillä on meikkiä ja kynsilakkaa, mutta kyllä pojillakin voi olla! : sukupuolisensitiivisyyttä varhaiskasvatukseen
Lehtinen, Netta; Pekkola, Iines (2021)
Lehtinen, Netta
Pekkola, Iines
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111620402
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111620402
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää toiminnalliset tuokiot tukemaan sukupuolisensitiivistä kasvatusta tietyn päiväkodin ryhmän arjessa. Sukupuolisensitiivisyys on varhaiskasvatuksessa ajankohtainen aihe, aivan kuten ympäröivässä yhteiskunnassakin. Toiminnallisissa tuokioissa haluttiin tuoda esimerkki kasvattajille sukupuolisensitiivisyyttä edistävästä konkreettisesta työvälineestä, jota voi käyttää apuna keskusteluun lasten kanssa aiheesta.
Kasvattajille lähetettiin kysely, jossa kartoitettiin heidän ajatuksiaan sukupuolisensitiivisyydestä, sekä toiveita tuokioihin liittyen. Lapset pääsivät tuokioissa leikin ja sadun kautta tutustumaan sukupuolten moninaisuuteen ja toisten hyväksymiseen sellaisenaan kuin ovat. Ympäristö oli turvallinen ja avoin mielipiteiden ilmaisulle. Lopuksi arvioitiin tuokioiden toimivuus kasvattajille lähetetyn palautekyselyn perusteella.
Toimintatuokiot koettiin toimiviksi ja tuokioiden sisältöä on helppo soveltaa myöhemminkin ryhmän tarpeiden mukaan. Lasten kanssa keskusteleminen sukupuolen moninaisuudesta herätti lapsissa paljon ajatuksia sekä toi esiin myös eriäviä mielipiteitä. Sadun kautta oli helppo peilata siinä tapahtuneita asioita tosielämään ja myös kasvattajien mielestä tarina oli toimiva.
Kasvattajille lähetettiin kysely, jossa kartoitettiin heidän ajatuksiaan sukupuolisensitiivisyydestä, sekä toiveita tuokioihin liittyen. Lapset pääsivät tuokioissa leikin ja sadun kautta tutustumaan sukupuolten moninaisuuteen ja toisten hyväksymiseen sellaisenaan kuin ovat. Ympäristö oli turvallinen ja avoin mielipiteiden ilmaisulle. Lopuksi arvioitiin tuokioiden toimivuus kasvattajille lähetetyn palautekyselyn perusteella.
Toimintatuokiot koettiin toimiviksi ja tuokioiden sisältöä on helppo soveltaa myöhemminkin ryhmän tarpeiden mukaan. Lasten kanssa keskusteleminen sukupuolen moninaisuudesta herätti lapsissa paljon ajatuksia sekä toi esiin myös eriäviä mielipiteitä. Sadun kautta oli helppo peilata siinä tapahtuneita asioita tosielämään ja myös kasvattajien mielestä tarina oli toimiva.