Yrittäjyyden oppimisympäristöt: case Keuda
Männistö-Ojainmaa, Sari (2021)
Männistö-Ojainmaa, Sari
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111720515
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111720515
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä Keudan yrittäjyysopetuksen hyvin toimivat käytänteet. Käytänteistä kehitettiin Keudan yrittäjyysmalli 2021. Ongelmaksi oli koettu, että yrittäjyyden opetuksen hyvät käytänteet jäivät piiloon ja samoja asioita suunniteltiin uudelleen tietämättä, että joku oli sen jo tehnyt. Yrittäjyysmalli tulee kaikkien Keudassa yrittäjyyttä opettavien opettajien ja ohjaajien saataville. Malli esitellään koko Keudan opetushenkilökunnalle. Tarkoituksena oli helpottaa tiedon löytymistä, opetuksen suunnittelua sekä toteutusta. Opinnäytetyössä kartoitettiin myös yrittäjyyden oppimista sekä oppimisympäristöjä ammatillisessa koulutuksessa.
Opinnäytetyössä tavoitteena oli toiminnan kehittäminen ja nykyiseen toimintatilanteeseen vaikuttaminen. Laadullisen tutkimusmenetelmän tarkoituksena oli hankkia suppeasta kohteesta paljon tietoa ja tuottaa sen pohjalta uutta tietoa. Tutkimuksen kohdejoukkona oli kahdeksan Keudan eri alojen yrittäjyysopettajaa, jotka olivat jo valmiiksi kiinnostuneita yrittäjyydestä ja oppimisympäristöjen merkityksestä yrittäjyyden oppimiseen.
Haastattelututkimus antoi yksityiskohtaista tietoa yrittäjyysopetuksesta, jotka yhdistettiin yrittäjyysmalliksi 2021. Malleja löytyi seitsemän. Mallit jaoteltiin ajankäytön mukaan kolmeen kategoriaan. Malleista tehtiin yksityiskohtaiset ohjeet, joita opettajat ja ohjaajat voivat kopioida suoraan, parastaa oman alan opetukseen sopivaksi tai yhdistellä sopivia mallien osia. Suuret alakohtaiset erot ammateissa ja niiden yrittäjyydessä sekä oppimisympäristöissä vaikuttavat siihen, että kaikki mallit eivät sovellu samanlaisina kaikille. Opettajien ammattitaito on asiantuntijoina soveltaa malleja ja lähinnä hyödyntää niistä parhaat käytänteet. Kyse on yhden ammatillisen oppilaitoksen yrittäjyyden oppimisympäristöistä, joten tuloksia ei voida yleistää eikä verrata muiden ammatillisten oppilaitosten yrittäjyyden oppimisympäristöihin tai yrittäjyyskasvatukseen
Opinnäytetyössä tavoitteena oli toiminnan kehittäminen ja nykyiseen toimintatilanteeseen vaikuttaminen. Laadullisen tutkimusmenetelmän tarkoituksena oli hankkia suppeasta kohteesta paljon tietoa ja tuottaa sen pohjalta uutta tietoa. Tutkimuksen kohdejoukkona oli kahdeksan Keudan eri alojen yrittäjyysopettajaa, jotka olivat jo valmiiksi kiinnostuneita yrittäjyydestä ja oppimisympäristöjen merkityksestä yrittäjyyden oppimiseen.
Haastattelututkimus antoi yksityiskohtaista tietoa yrittäjyysopetuksesta, jotka yhdistettiin yrittäjyysmalliksi 2021. Malleja löytyi seitsemän. Mallit jaoteltiin ajankäytön mukaan kolmeen kategoriaan. Malleista tehtiin yksityiskohtaiset ohjeet, joita opettajat ja ohjaajat voivat kopioida suoraan, parastaa oman alan opetukseen sopivaksi tai yhdistellä sopivia mallien osia. Suuret alakohtaiset erot ammateissa ja niiden yrittäjyydessä sekä oppimisympäristöissä vaikuttavat siihen, että kaikki mallit eivät sovellu samanlaisina kaikille. Opettajien ammattitaito on asiantuntijoina soveltaa malleja ja lähinnä hyödyntää niistä parhaat käytänteet. Kyse on yhden ammatillisen oppilaitoksen yrittäjyyden oppimisympäristöistä, joten tuloksia ei voida yleistää eikä verrata muiden ammatillisten oppilaitosten yrittäjyyden oppimisympäristöihin tai yrittäjyyskasvatukseen